• پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398 17:24
  • كد: 756

نصیر ملت از طرحی می‌گوید که می‌تواند گردشگری شهر را متحول کند

مدت‌هاست که مسئولان از گردشگری به‌عنوان کلید حل مشکلات شهر نام می‌برند. توسعه پایدار و رونق اقتصاد اصفهان بر پایه داشته‌هایش، الفبای اولیه صنعت گردشگری در شهری‌ست که به نصف‌جهان شهره است. ادعاها و شعارها بسیار بوده، اما به مصداق «دوصد گفته چون نیم‌کردار نیست» هنوز برنامه مدون و نقشه راه عملیاتی برای رونق این صنعت تدوین نشده است. هفته گذشته طرح «گردشگری اصفهان 2020»در صحن علنی شورای شهر مصوب شد تا به گفته طراحش، جهت مسیر توسعه اصفهان تغییر کند. نصیر ملت، رئیس کمیسیون گردشگری از طرحی گفت که قرار است چرخ اقتصاد شهر را بچرخاند.

 

آقای ملت، اصفهان2020چه حرف تازه ای برای گفتن دارد؟

مطالعات طرح ۲۰۲۰ از سه ماه آخر سال قبل، در راستای استفاده از ظرفیت‌های شهر اصفهان آغاز شد. با این طرح به دنبال  راهکاری هستیم تا از ظرفیت‌های شهر به نحوی استفاده شود که مسیر توسعه این جهان‌شهر اصلاح شود. مهم‌ترین مزیت شهر اصفهان، وجود بناهای تاریخی است که هر کدام به تنهایی می‌تواند جایگزین منابع درآمدی شهر و حتی کشور به شرط مدیریت صحیح، شود. به واسطه این مزیت ها طرح «اصفهان۲۰۲۰» تحت عنوان «اصفهان شهر گردشگری، هنر و میراث فرهنگی» پیشنهاد شد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، سال ورود اصفهان به مسیر گردشگری و احیای ظرفیت‌های میراثی شهر و نقطه عطفی برای اصلاح مسیر توسعه شهر اصفهان باشد.

 

آمارها می گویند میزان ورود گردشگر به شهر افزایش یافته است. به نظر شما آمار مطلوبی است؟

امروز نتایج، متناسب با ظرفیت‌های شهر اصفهان در بخش گردشگری نیست. تا کنون پنجره واحد مدیریتی برای توسعه گردشگری در شهر اصفهان وجود نداشته است تا بتوان تقسیم کار مشخص و نقشه راهی برای ذی نفعان این حوزه انجام داد. استفاده از ظرفیت صنایع دستی یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح است؛ چرا که از ۳۰۰ رسته صنایع‌دستی کشور نزدیک به ۲۰۰ صنعت در اصفهان فعال است؛ همچنین خالق ۶۰ رشته، هنرمندان اصفهان بوده‌اند. اعتقاد دارم در بخش اقتصاد هنر و صنایع دستی هرچند برخی اقدامات انجام شده، اما نتایج مطلوب به‌دست نیامده است.

 

طرح ایده‌الی است. فکر می کنید به اهدافش می رسد؟

 اگر طرح اصفهان۲۰۲۰ موفق عمل کند و اهداف آن به خوبی پیش رود، می‌تواند به یکی از فرصت‌های طلایی برای احیای ظرفیت‌های ارزشمند صنایع‌دستی از  بعد اقتصادی و اشتغال تبدیل شود. در تهیه این طرح مشارکت تمام گروه‌های ذی‌نفع، فعالان حوزه گردشگری و هنر وجود داشته و نشست‌هایی با تمام گروه‌های فعال حوزه گردشگری، هنر، صنایع دستی، میراث ملموس و ناملموس برگزار شده است تا انتظارات تمام گروه‌ها در این طرح با یک برنامه‌ریزی منسجم و سنجش پذیر محقق شود.صنایع دستی یکی از هدف‌گذاری‌های اصلی طرح اصفهان2020 است که امیدواریم به واسطه رابطه عمیق گردشگری با صنایع دستی، آینده و افق روشنی را در این بخش شاهد باشیم. طبق آمار، سالانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر داخلی و ۲۵۰ هزار گردشگر خارجی به شهر اصفهان سفر می کنند که هر گردشگر خارجی حدود ۲.۲ روز در اصفهان ماندگاری دارد. برآورد هزینه هر گردشگر خارجی در اصفهان ۴۰۰ دلار، یعنی به نرخ دلار روز نزدیک به شش میلیون تومان است که افزایش هر ۱۰۰۰ نفر گردشگر به معنای پنج‌میلیارد درآمد بیشتر برای شهر است و این مهم به اقتصاد شهر کمک می‌کند.

 

 اصفهان2020 مشکلات و موانع موجود این صنعت در اصفهان را برطرف می کند؟

 طرح اصفهان ٢٠٢٠ مشکلات گردشگری اصفهان را در قالب ٢٠ پروژه عملیاتی در دو بخش زیرساختی و روساختی بهبود می دهد. ارتقای هنر و میراث فرهنگی اصفهان از یک سو و بهبود و تسهیل برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و کنسرت‌ها از سوی دیگر در دستور کار این طرح قرار دارد. طرح اصفهان ٢٠٢٠ مشکلات گردشگری اصفهان را به طور جدی و مؤثر بررسی و حل خواهد کرد؛ همچنین در این طرح محورهای فرهنگی و گردشگری نیز به صورت طرح های پنج‌ساله اجرایی خواهند شد.

 

این طرح از دی‌ماه امسال و با آغاز سال نو میلادی، اجرا می‌شود و یک سال نیز ادامه دارد. بعد از گذشت این یک‌سال اصفهان باید به چه چشم اندازی برسد؟

این طرح شش هدف را  تعقیب می کند: ارتقای جایگاه گردشگری پایدار داخلی و خارجی شهر اصفهان، افزایش سهم گردشگری، هنر و میراث‌فرهنگی در اقتصاد محلی، اولین هدف است. استفاده از ظرفیت‌های گردشگری برای افزایش سطح فرهنگ جامعه، کاهش آسیب اجتماعی و افزایش امید و نشاط در شهر، هدف دوم را تشکیل می دهد.فرهنگ سازی و آموزش مردم برای افزایش مشارکت و سرمایه گذاری شهروندان و بخش خصوصی در هنر و میراث فرهنگی و استفاده از ظرفیت گردشگری برای توسعه و بهبود کالبد شهر از قبیل حوزه های حمل و نقل، معماری، زیباسازی مبلمان شهری و ... گام‌های سوم و چهارم است.حفاظت از محیط زیست و میراث طبیعی شهر و ارتقای جایگاه دیپلماسی آب، دیگر اهداف این طرح هستند. برای اولین‌بار تلاش شد از تمام ذی‌نفعان که می توانند به کامل‌تر شدن طرح کمک کنند، استفاده کنیم.  همه دستگاه های اجرایی شهر و استان، مدیریت‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری مناطق و سازمان ها و شرکت های مرتبط با حوزه گردشگری و هنر و میراث فرهنگی و صنایع دستی به مشورت و همکاری دعوت شدند. هدف ما این است که از دی‌ماه امسال تا دی‌ماه سال بعد پنجره واحدی تعریف کنیم تا دروازه ورود اصفهان به مسیر توسعه گردشگری باشد. این طرح در پایان سال2020 تمام نمی شود. اتفاقاتی که در یک سال می افتد به توسعه گردشگری در اصفهان کمک می‌کند. درواقع با تعریف یک پنجره واحد و انسجامی که ایجاد می‌شود، شاهد یک مسیر توسعه متفاوت در شهر خواهیم بود.

 

مشابه این طرح در چند شهر دیگر هم اجرا شد. نتایجش رضایت‌بخش بود؟

درسال2018در تبریز و همدان هم اجرا شد، ولی به دلیل عدم برنامه ریزی قوی به اهدافش نرسید. هر چند در تبریز با دعوت از همه تبریزی های مقیم سایر شهرها و استان ها برای شرکت در همایش ها اتفاقات خوبی افتاد، ولی اصفهان باید قوی تر عمل کند. دبیرخانه اصفهان 2020دو هفته پس از ابلاغ این مصوبه باید تشکیل شود تا با تعریف نقشه راه از ابتدای سال2020بتوان رخدادها و استراتژی ها را دنبال کرد.

افزودن ديدگاه