• یکشنبه 31 مرداد 1400 13:13
  • كد: 1413
ساز و کار جدید برای درآمدهای پایدار شهری تدوین شود

 

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه تامین بودجه شهر و تعیین شیوه مدیریت آن، یکی از مشکلات مدیریت کلانشهرهای بزرگی همچون تهران است، گفت: یکی دیگر از چالش‌های مدیریت شهری اکنون تدوین سازوکار جدیدی برای ارتقای درآمدهای پایدار شهری است زیرا رکن اساسی توسعه پایدار کلانشهرها است.

 

سید محسن طباطبایی مزدآبادی اظهار کرد: اعضای مدیریت شهری در کلانشهرهای پیشرفته جهان همچون نیویورک، شانگهای، لندن و توکیو، تخصص‌های مرتبط با این حوزه از جمله اقتصاد شهری، شهرسازی، جامعه‌شناسی شهری، جغرافیای شهری، محیط زیست، اقتصاد، مدیریت، روانشناسی شهری، برنامه‌ریزی شهری، توسعه، حقوق و عمران دارند.

 

وی افزود: در این کلانشهرها داشتن تخصص مرتبط نسبت به دارا بودن ملیت آن شهر نیز اهمیت بیشتری داشته، به طوری که افراد متخصصی از کانادا، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب در شورای شهر لندن حضور دارند.

 

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: بودجه شهر و شیوه مدیریت آن، یکی از مشکلات مدیریت کلانشهرهای بزرگی همچون تهران است زیرا بودجه فقط یک سند مالی نبوده و بازتاب امیدها و آروزهای شهر برای رسیدن به توسعه پایدار است.

 

بودجه‌های شهری به جای مردم برای شهرداری مصوب می‌شود

طباطبایی اضافه کرد: در ایران برای غلبه بر مشکلات مالی، هرسال سقف بودجه افزایش داده می‌شود و این در حالی است که با هدفمند کردن بودجه می‌توان بخش زیادی از این مشکلات را حل کرد، متأسفانه در کشور ما بودجه‌ریزی شهری سیاسی بوده و به جای مردم، برای شهرداری مصوب می‌شود.

 

وی تصریح کرد: در کلانشهرهای ایران شهروندان هیچ نقشی در تدوین بودجه نداشته و در هیچ کدام از مراحل آن از جمله پیشنهاد، تنظیم، تصویب و اجرا از نظرات مردم استفاده نمی‌شود، همین موضوع باعث شده شهروندان تمایلی به سرمایه گذاری در شهر نداشته باشند.

 

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: یکی دیگر از چالش‌های مدیریت شهری اکنون تدوین سازوکار جدیدی برای ارتقای درآمدهای پایدار شهری است زیرا رکن اساسی توسعه پایدار کلانشهرها است.

 

سهم بالای عوارض ساختمانی در بودجه کلانشهرهای ایران

طباطبایی اضافه کرد: در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، بودجه شهرداری تهران بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته است، در تدوین چنین بودجه‌ای، درآمدهای پایدار در نظر گرفته نشده، بنابراین پشتوانه این بودجه شهرفروشی بوده است، این نهاد در حالی کسب دو هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش اموال غیر منقول، در بودجه سال ۱۴۰۰ خود پیش بینی کرده که در بودجه سال ۹۹، از هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمدی که پیش بینی کرده بود کمتر از یک چهارم آن را محقق کرد.

 

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، سهم عوارض ساختمانی از درآمد شهرداری‌ها در سال‌های اخیر در کلانشهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز، و قم بیش از ۶۰ درصد بوده در حالی که این رقم در کلانشهرهای جهان کمتر از ۲۰ درصد است.

 

شوراهای شهر باید با شهر فروشی مقابله کنند

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: لازم است شوراهای شهر با شهرفروشی مقابله کرده و روش اداره شهر را تغییر دهند، می‌توان بودجه شهر را هدفمند هزینه کرد همانطور که پورتلند آمریکا، بودجه عمومی شهرداری که از محل عوارض و مالیات‌های اخذ شده از شهروندان برای مسائلی همچون توسعه مترو و ایجاد زیرساخت برای شهر هزینه نمی‌شود، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه در این شهر صرف ساخت یک مرکز همایش شده که یک دلار آن هم از محل بودجه عمومی شهرداری نبوده است.

 

طباطبایی اضافه کرد: مدیریت شهری آتی و به ویژه شوراها باید به چنین حوزه‌های چالشی ورود کرده و عافیت‌طلبی را کنار گذاشته و روابط بین دولت و شهرداری را بازتعریف کنند.

 

افزودن ديدگاه