• جمعه 03 اردیبهشت 1400 18:17
  • كد: 1298

بهره برداری از سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی

سامانه های ( AVL )و ( AFC )که با هزینه 90میلیارد تومانی راه اندازی شد چه تحولی در اتوبوسرانی ایجاد خواهد کرد؟

سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی( AVL ) و ارتقای سیستم پرداخت الکترونیکی ( AFC ) دو سامانه ای بود که با هزینه ای بالغ بر 90 میلیارد تومان در مسیر تحقق تبدیل اصفهان به شهر هوشمند از آنها بهره برداری شد. به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، این سامانه ها با هزینه ای بالغ بر 900 میلیارد ریال و با مشارکت شرکت صنایع الکترواپتیک (صاایران) و بانک سپه اجرا شده است و 1100 دستگاه اتوبوس شهری به این سامانه ها مجهز شد. با این اقدام، اصفهان اولین شهر مجهز به سامانه یکپارچه AFC( سیستم دریافت اتوماتیک بلیت) و  AVL(سیستم مکان یابی خودکار ناوگان) است. با بهره برداری از سامانه های جدید، امکان شارژ کارت بلیت و حساب شهروندی به صورت آنلاین فراهم می شود، اطلاع مسافر از زمان رسیدن اتوبوس بعدی با استفاده از نمایشگرهای نصب شده در ایستگاه های اتوبوس به صورت آنلاین، امکان خرید بلیت تک سفره با code QR در شبکه اتوبوسرانی شهری، استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس ها با پایش اتوبوس ها در همه خطوط و امکان مشاهده لیست خطوط عبوری از یک ایستگاه خاص در اپلیکیشن «نصف جهان» از دیگر مزایای به کارگیری این سامانه ها است. همچنین به دلیل رصد و نظارت زمان توقف اتوبوس ها در مبدأ و مقصد از طریق سامانه، کاهش توقف اتوبوس ها، کاهش مصرف سوخت و رضایت بیشتر مسافر حاصل می شود و همه اینها در نهایت رضایت و آرامش بیشتر شهروندان و ترغیب آنان به استفاده از حمل ونقل عمومی را به همراه دارد.

خدمات این سامانه شامل امکان شارژ آنالین اصفهان کارت، ایجاد حساب شهروندی جهت پرداخت های شهری، افزایش ضریب امنیت پرداخت های الکترونیکی، خرید بلیت تک نفره به صورت  QR  کد، استفاده از اصفهان کارت در مرا کز تفریحی و فروشگاه های طرف قرارداد، برنامه ریزی سفر با اتوبوس های شهری از طریق اپلیکیشن های مسیریابی در شهر اصفهان، اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس با استفاده از نمایشگرهای 50 ایستگاه سطح شهر، ارائه سرویس های خدمات شهری به گروه های مختلف شهری به صورت هدفمند و بهبود کیفیت خدمات حمل ونقل به شهروندان از طریق نظارت دقیق است.

 

خدمت رسانی بهتر و ایجاد نظم در شهر با اجرای سامانه توسعه هوشمند

قدرت اله نوروزی، شهردار اصفهان، در این برنامه ضمن ابراز خرسندی بابت حرکت اصفهان در مسیر تحقق هدف توسعه شهر هوشمند به عنوان یکی از رویکردهای مدیریتی خود، اظهار کرد: نمی توان از شهر هوشمند سخن به میان آورد اما شرایط برای حمل ونقل عمومی با استفاده از روش های هوشمند و نوین مهیا نباشد.

او با بیان اینکه از بانک سپه و شرکت صاایران و حمایت های اعضای شورای شهر بابت همکاری و حمایت از این پروژه تشکر می کنم، تصریح کرد: امروز شاهد حرکتی بزرگ و اثربخش در شهر اصفهان هستیم. شهردار اصفهان ادامه داد: امروز مردم اصفهان به عنوان اولین شهروندان کشور از امکانی بهره مند می شوند که دیگر نیاز نیست بی اطلاع وارد ایستگاه شوند، برای سوارشدن به اتوبوس به صورت نقدی پول پرداخت کنند یا سردرگم باشند. مدیران نیز می توانند به صورت کامل بر رفت وآمد اتوبوس ها تسلط پیدا کرده و مدیریت بهتری بر کنترل ترافیک و انتظام بخشی به امور خدمت رسانی به مردم داشته باشند.

او با بیان اینکه آن چیزی که امروز مدیران شهری در این پروژه به دست آوردند انتظام بخشی به امور و ایجاد نظم در شهر است، اضافه کرد: اجرای این پروژه استقرار شیوه ای است که شهروندان به راحتی می توانند در وقت خود صرفه جویی کرده و چالشی میان آنها با راننده اتفاق نیفتد؛ همچنین ایستگاه ها دیگر بی جهت شلوغ نمی شود و بسیاری از امور دارای نظم می شود.

 نوروزی تأ کید کرد: این پروژه قرار بوده از شورای سوم شهر اصفهان راه اندازی شود؛ اما اتفاق نیفتاد، کار در حوزه نرم افزاری و چنین تحولاتی امروز با درک خوب مدیران شهری به ثمر رسید و باعث شد اتفاق بزرگی در شهر رقم بخورد.

او با بیان اینکه اجرای پروژه سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی و ارتقای سیستم پرداخت الکترونیکی شهرداری اصفهان باعث ایجاد آسایش و آرامش در شهر و شهروندان می شود، افزود: از تمام کسانی که در این کار غیرمشهود اما پر اثر در حوزه حمل ونقل تلاش کردند و آن را به نتیجه رساندند تشکر می کنم.

 

قابلیت استفاده از کارت بلیت در پایانه های فروشگاهی و بانکی

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان در این آیین گفت: با بهره برداری از سامانه های جدید،امکان شارژ کارت بلیت و حساب شهروندی به صورت آنلاین فراهم می شود.

 سیدعباس روحانی از افزایش ضریب ایمنی و امنیت کارت بلیت و پرداخت های خرد شهری به عنوان دیگر مزایای این طرح یاد کرد و گفت: برنامه ریزی سفر با استفاده از اپلیکیشن موبایلی ویژه، اطلاع از زمان رسیدن اتوبوس با استفاده از 50 نمایشگر نصب شده در 50 ایستگاه اتوبوس به صورت آنلاین، استفاده از 300 دستگاه پایانه بانکی به منظور شارژ کارت بلیت ها، استفاده از 850 دستگاه POS برای شارژ کارت بلیت در باجه های ارائه خدمات شارژ و نیز استفاده از 300 دستگاه کاهنده آنلاین برای شارژ کارت در مرا کز تفریحی شهرداری اصفهان مانند باغ پرندگان، باغ گلها، شهر رؤیاها، باغ خزندگان، تله کابین صفه و... از دیگر ویژگی های این طرح هاست.

 او با بیان اینکه با این سامانه ها امکان استفاده از 300 دستگاه POS مربوط به پذیرندگان آنلاین شامل فروشگاه های کوثر، شرکت های تعاونی شهرداری و...، نظارت بر همه خطوط ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، رصد و مدیریت اتوبوس های فعال و تعمیرگاهی توقف اتوبوسرانی محقق می شود، اظهار کرد: برنامه ریزی تخصیص ناوگان در خطوط براساس نیاز خط و سر فاصله زمانی تردد ناوگان و در نتیجه استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس ها در همه خطوط، از دیگر خدمات و مزایای سامانه های جدید هوشمند اتوبوسرانی اسـت.

روحانی کاهش زمان توقف اتوبوس ها در مبدأ و مقصد و بهبود زمان انتظار مسافر و مدیریـت مصرف سوخت به واسطه نظارت و کنترل پیمایش دقیق اتوبوس ها را از دیگر مزایای این سامانه ها عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان افزود: با بهره برداری از پروژه های سامانه جامع حساب شهروندی، پرداخت الکترونیک و سامانه جامع مدیریـت هوشمند ناوگان اتوبوسرانی اصفهان، ابزارهای مدیریتی متعدد و یکپارچه برای نظارت بر ناوگان در اختیار مدیران است و در مجمو ع خدمت رسانی بهتر به شهروندان و مدیریت بهتر عرضه و تقاضای حمل ونقل عمومی را به دنبال دارد.

 

تکیه بر توانمندی جوانان کشور

مدیرعامل شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران نیز در آیین بهره برداری از سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی ( AVL )و ارتقای سیستم پرداخت الکترونیکی ( AFC ،)اظهار کرد: شرکت صاایران شرکتی الکترونیک محور، نرم افزارمحور و دولتی است که با بهره مندی از توانمندی جوانان شهر در حوزه خدمات شهروندی و... فعالیت می کند.

سیدجواد رضایی با ابراز خرسندی از اینکه پروژه های اتوبوسرانی با حمایت های شهردار اصفهان و با تمام دشواری ها نهادینه شد، افزود: سعی شده تمام اقدامات با تکیه بر توان فرزندان این مرزوبوم انجام شود، به طوریکه بیشتر قطعات سامانه های جدید بومی است و تنها درصد کمی از آن که امکان تولید در داخل نداشت، از خار ج خریداری شده ا ست.

او ادامه داد: پشتیبانی از سامانه های جدید اتوبوسرانی با قدرت و کیفیت انجام خواهد شد و با پشتیبانی، تا ۱۰ سال آینده این پروژه به روزترین پروژه جاری شهر اصفهان خواهد بود و به این قول خود پایبند خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران خاطرنشان کرد: سرویس دهی مستمر در بخش نرم افزاری و سخت افزاری سیستم های جدید هوشمند اتوبوسرانی اصفهان توسط شرکت صنایع الکترواپتیک صاایران انجام خواهد شد و امیدواریم شهروندان به نحو احسن از امکانات فراهم شده استفاده کنند.

 

امکان شارژ کارت با پیشخوان بانکی و دستگاه های پوز

همچنین عضو هیئت مدیره شرکت رایانه خدمات امید سپه (شرکت IT بانک سپه) گفت: شهروندان با استفاده از کارت های بانکی خود می توانند از طریق دستگاه پوز یا پیشخوان بانکی که متعلق به بانک سپه است شارژ اصفهان کارت را با فرایندی ساده انجام دهند.

نیما امیرشکاری در حاشیه بهره برداری از سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی ( AVL )و ارتقای سیستم پرداخت الکترونیکی ( AFC )اظهار کرد: بانک سپه در پروژه توسعه هوشمند اتوبوسرانی چند نقش مختلف بر عهده داشت که یکی از آنها تأمین مالی خرید کارت های مخصوص طرح بود. تکنولوژی این کارتها از خار ج کشور تأمین می شود و این کارت ها، نسل جدید اصفهان کارت خواهد بود.

عضو هیئت مدیره شرکت رایانه خدمات امید سپه ( شرکت آی تی بانک سپه)  ادامه داد: با تأمین مالی، یک و نیم میلیون عدد کارت برای اصفهان تهیه کردیم که پیمانکار تهیه آنها شرکت صاایران بوده است. بخش دیگر خدمات بانک سپه در پروژه سامانه جدید اتوبوسرانی اصفهان، شارژ آنلاین با استفاده از دستگاه پوز یا پیشخوان بانکی است.

امیرشکاری تأ کید کرد: شهروندان با استفاده از دستگاه های پوز در اقصی نقاط شهر اصفهان می توانند کارت خود را شارژ کنند. همچنین با استفاده از کارت های بانکی خود می توانند از طریق دستگاه پوز یا پیشخوان بانکی که متعلق به بانک سپه است شارژ اصفهان کارت را با فرایندی ساده انجام دهند و از آن در اتوبوس ها، مترو، باغ پرندگان و... استفاده کنند

افزودن ديدگاه