• سه شنبه 20 خرداد 1399 10:51
  • كد: 1053

نقشه راه برای اصفهان ۱۴۰۵

«برنامه 1405» اصفهان را به چگونه شهری تبدیل می‌کند؟

متخصصان و مدیران شهری حوزه‌های مختلف تقریبا در ماه، چند روزی را مهمان باغ زرشک هستند تا در کنار هم با هم‌فکری، برای زیست‌پذیرترشدن شهر اصفهان گام موثری بردارند که نتیجه این گام‌های موثر، تدوین برنامه اصفهان 1405 است؛ برنامه‌ای که افق پنج سال آینده اصفهان را رقم می‌زند و شهر را برای زیست‌پذیری پایدار آماده می‌کند. سلسله‌نشست‌های تدوین برنامه راهبردی اصفهان 1405 در حال برگزاری است و به گفته مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان نزدیک 9جلسه آن در سال گذشته برگزارشده و مابقی جلسات ادامه دارد.در نشست اخیر، مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با اشاره به اهداف برنامه 1405 گفت: برنامه اصفهان 1405 به‌دنبال برنامه‌ریزی به‌منظور  پیشرفت شهر بوده و اکنون پس از مشخص‌شدن اهداف، استراتژی‌ها و نقاط تمرکز در حوزه برنامه پیشرفت شهر مسیری را آغاز کرده است تا مشخص شود چه اتفاقی قرار است پشتیبان برنامه پیشرفت شهر در درون سازمان و نهاد شهرداری شود.

تحقق اهداف شهر

سعید فردانی ادامه داد: به دو دلیل به دنبال تحقق برنامه پیشرفت شهر در تدوین برنامه راهبردی 1405 هستیم: یکی اینکه، این موضوع بتواند اهداف پیشرفت شهر را محقق کند و دیگر اینکه بتواند عملکرد‌ها را در مجموعه مدیریت شهری ارتقا ببخشد. او با بیان اینکه رویکرد برنامه، نتیجه‌محوری و سنجش‌پذیری است، اظهار کرد: با هدف انتخاب و تمرکز تلاش کردیم در تدوین برنامه تصمیم‌گیری کنیم. یکی از آفت‌هایی که برنامه‌های قبل داشت این بود که تعدادی از وظایف، محور قرار می‌گرفت و در راستای آن تعدادی کلیدواژه‌ مانند ارتقا، توسعه، افزایش یا کاهش به آن موضوع اضافه می‌شد و برنامه در این ادبیات تدوین می‌شد؛ اما در برنامه اصفهان 1405 به دنبال این هستیم که با رویکرد «نتیجه محوری، انتخاب و تمرکز» مهم‌ترین و مناسب‌ترین انتخاب‌ها را در راستای پیشرفت شهر و تحول شهرداری رقم بزنیم.مدیر برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان گفت: عمدتا برنامه‌های تدوین‌شده در ارزیابی پنج‌سال گذشته فارغ از هدف‌گذاری و استراتژی‌های مدنظر بوده و با جریان‌های مالی درنظرگرفته‌شده برای پشتیبانی تصمیم‌گیری‌ها بیگانه بوده است. فردانی بیان کرد: تدوین درست برنامه‌ها با فضای صحیح  هدایت مالی به اجرای موثر آنها کمک می‌کند.

 توجه به موضوع کیفیت، درآمد و هزینه در شهر

او با بیان اینکه در جلسات پیشرفت شهر به موضوع کیفیت، درآمد و هزینه در شهر بسیار توجه شده است، تصریح کرد: در برنامه‌های گذشته، موضوع کیفیت درآمد با کاهش آلاینده‌ها یا کیفیت هزینه‌ها با موضوع بهره‌وری تفاوت داشته و متناقض بوده است. امیدواریم با هم‌فکری و هم‌اندیشی در این جلسات بتوانیم به تصمیم درستی درباره اتفاق‌هایی که درون شهرداری و در حوزه مالی باید عملی شود، برسیم. مدیرکل امور درآمد شهرداری اصفهان، دیگر سخنران این مراسم، با اشاره به اینکه منابع درآمدی و درآمد شهرداری دو موضوع جدا از یکدیگر هستند، اظهار کرد: اوراق مشارکت و وام جزء درآمد پایدار و ناپایدار شهرداری نیستند و چون درحال حاضر سیاست مدیریت بر اساس تورم است، مدیریت شهری مجبور است وام بگیرد.نادر آخوندی افزود: تنوع درآمد در شهرداری زیاد و   یکی از مشکلات حوزه مالی شهرداری است. درآمد پایدار در تعریف کلی، یعنی درآمد سالم و درست که باید در سیستم درآمد شهرداری از تنوع درآمدی کاسته شود؛ زیرا تنوع درآمدی یعنی درآمد ناپایدار.

 در شهرداری اصفهان مهندسی ارزش نداریم

مدیر آموزش، تشکیلات و بهبـود روش‌های معاونـت برنامـه‌ریــزی شهرداری اصفهان دیگر سخنران این نشست بیان کرد: همچنان در شهرداری اصفهان مهندسی ارزش نداریم و امکان دارد در اجرای طرح‌ها با هزینه‌های بالاتری روبه‌رو شویم. روش‌های اجرای پروژه‌های عمرانی از سوی شهرداری اصفهان همچنان به روش‌های سنتی است و شهرداری به دلیل نبود قوانین حمایتی دراین‌باره مجبور است از روش‌های سنتی برای توجیه بازرسی استفاده کند. مرتضی نصوحی افزود: باوجوداینکه هزینه‌های نگهداری شهر در حال افزایش است، در مجموع، شهرداری در حوزه نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه کمتر وارد عمل شده  که این موضوع باعث افزایش هزینه‌ها شده است. او با بیان اینکه برون‌سپاری همچنان در برخی حوزه‌های مدیریت شهری اجرا نشده است، گفت: در حوزه عمران و خدمات شهر به‌خوبی برون‌سپاری داشتیم و در این زمینه موفق بودیم؛ اما در حوزه شهرسازی برون‌سپاری نداریم و برای اجرا نیز این امر با کلی مقاومت انجام می‌شود. مدیر آموزش، تشکیلات و بهبود روش‌های معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان تاکید کرد: فهرست‌بهای خاص برای شهرداری‌ها نداریم و ترجیح می‌دهیم از فهرست‌بهای سازمان مدیریت استفاده کنیم که ممکن است برای این مجموعه درست نباشد. نصوحی با اشاره به اینکه در بخش درآمدی اصل بر ارائه خدمات جدید است، گفت: اگر به دنبال تحول اساسی هستیم باید از فرهنگ وقف در تامین مالی شهرداری بهره ‌بگیریم. چرا خیّر مسجدساز و مدرسه‌ساز داریم، اما خیّری نداریم که در مباحث شهری که بیشتر آن‌ها از جنس حوزه اجتماعی شهر است، ورود پیدا کند؟ به‌طور مثال، در حوزه آتش‌نشانی و ایمنی ظرفیت حضور خیّرین را داریم.علیرضا بوژمهرانی، مدیرخزانه‌داری شهرداری اصفهان، دیگر سخنران این مراسم، با بیان اینکه باید در قوانین شهرداری‌ها و مدیریت شهری بازنگری شود، اظهار کرد: وظایف شهرداری باید به‌درستی مشخص شود تا شهروندان بتوانند برای ارائه خدمات به مدیریت شهری بهتر اطمینان کنند

 ساختار منابع و مصارف از یکدیگر جدا  نیست

شهرام رئیسی، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان معتقد است: ساختار منابع و مصارف از یکدیگر جدا نیست و باید به موضوع درآمد در شهرداری نگاه سیستمی داشته باشیم.محمـدرضا برکت، مدیر منطقـه 6 شهرداری اصفهان،در این مراسم با اشاره به اینکه شهرداری در این دوره تلاش کرده است تا بیشتر به‌صورت سیستمی برای شفاف‌سازی عمل کند، بیان کرد: باید درآمدهای شهرداری را بهتر و شفاف‌تر ثبت کنیم.احمد رضایی، مدیر منطقه 5 شهرداری اصفهان هم اظهار کرد: سال‌هاست که درباره زمینه‌سازی مدیریت یکپارچه شهری صحبت می‌کنیم، اما این موضوع تاکنون اجرا نشده است. باید بتوانیم منابع شهرداری را با سایر دستگاه‌های اجرایی به اشتراک بگذاریم و آن‌ها به مدیریت شهری کمک کنند.رئیس‌گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملكرد شهرداری اصفهان نیز در  این نشست گفت: تمام منابع یک سازمان ازجمله منابع انسانی، بودجه‌بندی، سیاست‌گذاری، فناوری اطلاعات و... باید در راستای استراتژی‌ها قرار گیرد.محمدمهدی توکلی افزود: به این منظور در یک سازمان استراتژی محور سازمان از طریق رهبری مدیریت ارشد برای تحول بسیج می‌شود و در این راستا گفته شده که باید سازمان را در جهت تحقق استراتژی همسو کنید. او درباره برنامه‌ریزی در ارتباط با موضوع‌های اقتصادی شهرداری گفت: منابع درآمدی شهرداری شامل درآمدهای ناشی از عوارض عمومی، اختصاصی، بهای درآمد و خدمات موسسات انتفاعی شهرداری، درآمدهای حاصل از وجوه و اموال شهرداری، کمک‌های اهدایی دولت و سازمان‌های دولتی وسایر منابع تامین اعتبار شهرداری است.رئیس گروه برنامه‌ریزی و ارزیابی عملكرد شهرداری اصفهان با بیان اینکه 80درصد بودجه درآمد شهرداری  در 1398 از تراکم منابع حاصل از تامین مالی، درآمد حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده، تبدیل دارایی‌ها برای فروش یا واگذاری و وام دریافتی از بانک‌ها حاصل شده است، اظهار کرد: 74 درصد هزینه‌های شهرداری برای حمل‌ونقل همگانی، شبکه معابر آسفالت، فرهنگی، اجتماعی، اقساط وام و حقوق و دستمزد و فضای سبز هزینه می‌شود. از1395 تا 1398 بیشترین درصد قرار داده‌شده در بودجه مصوب برای مالیات عوارض بر مازاد تراکم است. توکلی گفت: قیمت تمام‌شده بالای خدمات، عدم وجود ارتباط کامل میان برنامه راهبردی و هزینه‌های انجام‌شده در شهر و موضوع تناقض بین کیفیت درآمد و کیفیت هزینــه ازجمله مشکلات مهم شهرداری در حوزه هزینه‌هاست.در این جلسه در کنار دانشگاهیان و تیم مدیریت شهری، نماینده جدید اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشت. او به تک‌تک نظرات افراد حاضر در جلسه گوش کرد و گفت: باید در برنامه‌ریزی‌ها در کنار نگاه کلان به مسائل شهری، نگاه خرد نیز داشته باشیم. مهدی طغیانی ادامه داد: مدیریت واحد در شهر یک مطالبه است که باید در سیستم تصمیم‌گیری شهری اجرا شود.

برچسب ها: 

افزودن ديدگاه