• شنبه 10 خرداد 1399 14:10
  • كد: 1045

نادر آخوندی، مدیر کل درآمد شهرداری، جزئیات طرح‌های تشویقی شهرداری اصفهان تا آخر سال 99 را توضیح داد

راهـروهـای تــودرتــوی شهـرداری مرکزی را طی می‌کنی و میرسی به اتاقی کم‌عرض با سقفی کوتاه و میز و صندلی‌هایی کهنه. در این اتاق نه خبری از گل‌های گران‌قیمت است و نه آکواریومی از ماهی‌های رنگارنگ. سادگی سرتاسر اتاق موج می‌زند. نادر آخوندی، مدیرکل امور درآمد شهرداری، در اتاق را باز می‌کند. او از آن دسته مدیران همیشه خندان شهرداری است، با دنیایی از آرامش و متانت. موضوع کمک و مساعدت به متقاضیان اخذ پروانه ساختمان و دریافت گواهی پایان کار در قالب بسته‌های اهدایی که در شورای اسلامی شهر اصفهان مصوب شد، یکی از موضوعاتی است که ما را بر آن داشت تا درباره کم‌وکیف این موضوع با نادر آخوندی، مدیر درآمد شهرداری، گفت‌وگویی انجام دهیم که در ادامه می‌خوانید.

 

 شهرداری‌ها، نهادهایی خودگردان هستند، پس باید درآمدزایی کنند. این موضوع در شهرداری اصفهان چگونه اعمال می‌شود؟

تفاوت شهرداری به عنوان یک نهاد عمومی و غیر دولتی با نهاد دولتی و دستگاه‌های اجرایی این است که باید تأمین درآمد کند. نقش درآمد پایدار در ایجاد و توسعه پایدار شهری بسیار پررنگ است تا این نهاد بتواند شهر را به شهری پایدار و تاب‌آور برای زندگی شهروندان تبدیل کند. کسب درآمد یک موضوع است و نوع درآمدی که کسب می‌شود، موضوعی دیگر. بر سر این موضوع در ایران و دنیا بسیار بحث است که درآمد باید درآمد پایدار با مشخصات لازم باشد. سوال اینجاست چگونه درآمد کسب کنیم و چه نوع درآمدی کسب کنیم که به شهر ضربه نزند و توسعه بین نسلی و پایدار را ایجاد کند؟ در برخی کشورها با روش‌های مختلف پاسخ این پرسش داده شده است. یکی اینکه دولت تأمین‌کننده برخی از زیرساخت‌ها می‌شود و به شهرداری‌ها کمک می‌کند. نوع دیگر از طریق مالیاتی است که از مردم گرفته می‌شود و بخشی دیگر از طریق عوارضی است که از املاک گرفته می‌شود که در مجموع درآمدی پایدار است و باعث توسعه شهرها می‌شود.

 

 در سال 62 کمک دولت به شهرداری‌ها حذف شد و این مجموعه‌ها باید به سمت درآمدزایی حرکت می‌کردند. برای رسیدن به این هدف مباحثی مانند شهر فروشی، رنگ و لعاب بهتری گرفت. نظر شما در این‌باره چیست؟

از آن سال به بعد مدیران شهرداری‌ها به سمت درآمدزایی لحظه‌ای رفتند تا بتوانند شهر را اداره کنند و از فکر درآمدزایی بلندمدت خارج شدند. بنابراین برای استقلال شهرداری‌ها درآمدهای ساختمانی و افزایش ارزش تراکم و مباحثی مانند شهرفروشی رونق گرفت و این موضوع باعث شد که 70 تا 80 درصد درآمد شهرداری‌ها به سمت درآمدزایی ساختمانی برود و اندکی درآمد پایدار وجود داشته باشد تا سال 87 که درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده تصویب و باعث شد که بخش مالیاتی شهرداری‌ها به تکاپو بیفتد و بخشی از هزینه‌های شهرداری پایدار و به معنی واقعی کلمه مدرن شوند.

 

به نظر شما شهرداری اصفهان توانسته است از طریق درآمدهای ساختمانی به خوبی تقویت شود؟

 بله، با وجود قوانین جدیدی که به سمت پایداری و سلامت درآمد شهری در حرکت است و باعث ایجاد توسعه پایدار در شهرها می‌شود، هنوز هم نقش درآمد ساختمانی در شهرداری پررنگ است و در حالت خوش‌بینانه 60 درصد هـزیـنـه‌هــای شهرداری را تشکیل می‌دهد. بنابراین ما باید در کوتاه‌مدت به دنبال این باشیم که راهکارهایی برای جذب درآمد پیدا کنیم. عمده این درآمد از طریق سرمایه‌گذاری جذب می‌شود که ره‌آورد آن توسعه اقتصادی شهر، کاهش جرائم اجتماعی، زیبایی شهر و افزایش گردشگران است.

 

 با این توضیحات، پس به نظر شما موضوع جذب سرمایه‌گذار به نوعی برای شهر حیاتی است.

هـمـیـن‌طـور است. اگــر ما در بـخـش سرمایه‌گذاری تمرکز می‌کنیم، بی‌دلیل نیست، چون جنبه‌های فرهنگی و حمل‌ونقلی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و همه این موضوعات متأثر از این است که چه نوع سرمایه‌گذاری‌ را در بخش ساختمان جذب کنیم. در سال‌های مختلف ترفندهای مختلفی به کار بردیم تا رضایت سرمایه‌گذار را برای ورود به شهر اصفهان به دست آوریم و هر کجا که می‌دانیم برای جذب سرمایه‌گذار موفق است، به آن سمت حرکت می‌کنیم، چراکه سرمایه‌گذاران معتقد هستند که ما سرمایه‌ای را جایی نمی‌بریم؛ این سرمایه‌ها هستند که ما را به دنبال خودشان می‌کشانند. هر شهری که برای سرمایه‌گذاری جاذبه داشته باشد، سرمایه در همان شهر جذب می‌شود. اگر شرایطی فراهم کردید که برای سرمایه گذار جذابیت ایجاد شد، ما به اصفهان می‌آییم. این حرف بسیار کلیدی است. پس باید جذابیتی فراهم کنیم که سرمایه‌ها به شهر ورود پیدا کنند. این موضوع اول است. موضوع دیگر این است که اگر سرمایه از اصفهان خارج شد و به شهر دیگری رفت، باید سال‌ها جبران‌مافات کنیم تا سرمایه برگردد. فـقـر و مـشـکـلات اجتـمـاعـی هزینه‌آور است و نه تنها مانع جذب سرمایه می‌شود، بلکه هزینه‌ها را هم دو یا سه برابر می‌کند و مشکل‌زاست، بنابراین از ده سال پیش تاکنون که موضوع سرمایه‌گذاری جدی شد، با انواع مختلف شگردها  و با هم‌فکری انبوه‌سازان توانستیم سرمایه‌ها را به شهر وارد کنیم. سال گذشته دو تا سه بسته تشویقی داشتیم و این موضوع بسیار مؤثر واقع شد و بودجه رشد 96 درصدی پیدا کرد؛ بودجه‌ای که نسبت به سال قبل 37 درصد رشد داشت. اگر موضوع کرونا اتفاق نیفتاده بود، شهرداری قول رشد 130 تا 140 درصدی بودجه را داده بود، اما شیوع کرونا مانع این کار شد. در اصفهان با وجود وضعیت بحرانی که در موضوع کرونا داشتیم سرمایه‌گذاران آمدند و پروانه گرفتند. سال 98 سال استثنایی بود و هر ماه و هر لحظه آن برخی اتفاقات افتاد. آغاز سال 99 هم با بحران بود و کمیته‌های تخصصی تشکیل ‌شد و کارشناسان به صورت هفتگی مسائل را بررسی می‌کنند و لحظه‌به‌لحظه فرایند درآمدی، عوارض و اتفاقاتی را که در شهرداری و اقتصاد دنیا می‌افتد، رصد می‌کنند. در حال حاضر با توجه به محدودیتی که داریم برای سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم. لوایح را تنظیم و شرایط را رصد می‌کنیم. ابتدای سال گذشته با توجه به روندها و پالس‌های مثبتی که نسبت به اقتصاد و وضعیت کشور داشتیم، برخی لوایح مدرن و بسیار خوب تنظیم کردیم و با دقت و دخالتی که از سوی مدیریت شهری انجام شد، 52 لایحه تنظیم و به شورای اسلامی شهر تقدیم شد. این 52 لایحه در کمیسیون‌های مختلف شورا سبک و سنگین شد و سرانجام 26 لایحه به تصویب رسید که لوایحی استثنایی است. متاسفانه بیماری کرونا شرایط را متفاوت کرد.

 

 قرار است بسته‌های تشویقی به چه افرادی تعلق بگیرد؟ چگونگی ارائه آن را توضیح دهید.

اوایل سال طرح ارائه بسته‌های تشویقی نداریم، اما با بررسی‌های صورت گرفته از پنجم یا ششم فروردین، کمیته اقتصادی و پشتیبانی با معاونت مالی و اقتصادی با جلسات هفتگی تشکیل و در ادامه اقدامات بزرگی انجام می‌شود. اقتصاد ملی، بین‌المللی و محلی در این کمیته با جزئیات بررسی و گزارش‌های آن ارسال می‌شود. مدیرعامل شرکت‌ها و سازمان‌ها بنابر موضوع در جلسه شرکت و موضوعاتشان را مطرح می‌کنند. عوارض و لوایح یکی از موضوعاتی است که هم در سطح ملی و هم در سطح استانی بررسی شد و اعضای شورای اسلامی شهر نظر مساعدی برای اجرای طرح  بسته‌های تشویقی ارائه دادند. انتظاری که از شهرداری می‌رفت این بود که با توجه به شرایط سخت آخر سال که موقعیت مطلوب برای سرمایه‌گذاران فراهم نشد تا از بسته‌های تشویقی پایان سال استفاده کنند، باید شرایطی فراهم می‌کردیم تا در طول دو ماه بتوانند از شرایط سال 98 در سال 99 استفاده کنند. اکنون تا 15 خرداد این شرایط فراهم شده است که نرخ پایه ردیف دفترچه ارزش‌افزوده تجاری و تراکم مسکونی سال 98 در سال 99 جاری شود. از 15 خرداد تا پایان سال، دو ماه به دو ماه تعیین‌تکلیف کردیم تا تخفیف‌ها لحاظ شود. شرایطی فراهم کردیم که اگر افرادی قصد ساخت‌وساز دارند بتوانند از تخفیف‌ها استفاده کنند. متقاضیان صدور پروانه که تا 15 خرداد مراجعه کنند، صددرصد رشد ردیف دفترچه ارزش‌افزوده تجاری و تراکم مسکونی سال 99 نسبت به سال 98 را خواهند داشت. تخفیف‌ها از 16 خرداد تا 15 مرداد 50 درصد، از 16 مرداد تا 15 مهر 40 درصد، از 16 مهر تا 15 آذر 30 درصد، از 16 آذر تا 15 بهمن 20 درصد و از 16 بهمن تا پایان اسفند 10 درصد رشد ردیف دفترچه ارزش‌افزوده تجاری و تراکم مسکونی سال 99 نسبت به سال 98 است.

 

 پس به نظر می‌رسد با این اقدام ورود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند برای دریافت پروانه افزایش پیدا می‌کند.

دقیقا همین‌طور است، چون سرمایه‌گذارانی که کار حرفه‌ای‌شان این است، علاقه‌مندند سال 99 پروانه ساختمانی دریافت کنند. آنها معمولا صبر می‌کردند که بسته تشویقی در پایان سال اعلام و سپس وارد عملیات ساخت‌وساز ‌شوند. این روال عادی شده بود. در حال حاضر ما روال را به گونه‌ای دیگر تغییر دادیم، به طوری که هر کس زودتر مراجعه کند تشویقی‌های بیشتری برای او در نظر می‌گیریم. بنابراین برای کسی که حرفه‌اش این است، زیاد فرقی نمی‌کند، ابتدای سال پروانه می‌گیرد و کارش را انجام می‌دهد. این شرایط را فراهم کردیم تا سرمایه‌گذاران سه ماه هم برای اخذ پروانه فرصت داشته باشند.

 

 در این مجموعه برای متقاضیان صدور گواهی عدم خلاف و پایان کار چه اقدامی انجام شده است؟

برای برخی از شهروندانی که ساختمان آنها اضافه ساخت و خلافی پیدا کرده، شرایطی فراهم کردیم که جرائم و تعرفه‌ها را با تخفیف به شهرداری پرداخت کنند، به این صورت که تا پایان خرداد 50 درصد قیمت تراکم مسکونی و ارزش‌افزوده تجاری را به آنها تخفیف می‌دهیم که شامل 30 درصد تخفیف و 20 درصد پرداخت نقدی است. تیر 40 درصد، مرداد 30 و شهریور 25 درصد است. عوارض نوسازی، کسب پیشه، خودرو و پسماند هم تا پایان اردیبهشت با تعرفه 98 حساب شده است. چون تعرفه‌ها ملی است و ما دخل و تصرفی در آن نداریم.

 

 بودجه سال گذشته شهرداری چقدر بوده و امسال چه میزان افزایش یافته است؟

بودجه سال 97، 3 هزار میلیارد تومان، سال 98، 4 هزار و 100 میلیارد و سال 99، 6 هزار میلیارد تومان با محاسبه سازمان‌هاست. رشد آن هم به دلیل تورم و اقدامات زیرساختی است. بودجه شهرداری به چند سرفصل تقسیم می‌شود. برخی از بودجه را درآمد سیاستی می‌گوییم که شامل اوراق مشارکتی، وام و فروش اموال غیرمنقول است که با توجه به پروژه‌های تعریف شده به آنها اختصاص داده می‌شود. بخش دیگر، درآمدهای ساختمانی و درآمدهای پایدار است. در مجموع 40 تا 50 درصد از این مقدار درآمدهای ساختمانی، 20 تا 30 درصد درآمدهای پایدار و 20 تا 30 درصد درآمدهای سیاستی را تشکیل می‌دهند که در مجموع 6 هزار میلیارد تومان می‌شود.

 

 سال گذشته از افزایش 52 درصدی درآمدهای شهرداری خبر دادید؟ بیشترین و کمترین درآمدها مربوط به چه بخش‌هایی بوده است؟

عوارض مالیات بر ارزش‌افزوده در سال گذشته 40 درصد رشد داشت که نشان‌دهنده این است که درآمدی پایدار بدون تنش به دست شهرداری برسد که ما می‌توانیم برای توسعه شهرداری روی آن حساب کنیم. درآمدهای ساختمانی هم رشد خیلی خوبی داشته است. خرید اوراق مشارکت و مطالبات ما از دولت تبصره‌ای از بودجه کل کشور بود که می‌توانستیم به وسیله آن تهاتر کنیم که این اقدام انجام نشد و نتوانستیم اوراق مشارکت را انتشار دهیم. سال گذشته تنها کلان‌شهر در کشور بودیم که توانستیم کار فوق‌العاده‌ای انجام دهیم و آن فروختن 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت و خرید 100 دستگاه اتوبوس بود که پس از نصب اصفهان‌کارت‌ها و پلاک می‌توانند وارد شهر شوند. با اینکه کرونا برخی از برنامه‌های ما را منحل کرد، امسال هم درخواست دادیم و 120 میلیارد تومان مجوز گرفتیم. با این نرخ تورم خیلی خوب توانستیم اتوبوس بخریم و خوشبختانه زحمت واحد اتوبوس‌رانی به ثمر نشست.

 

برای دیرکرد عوارض نوسازی و کسب پیشه شهرداری تا چه حد بخشودگی داشتید و برای تشویق مشتریان خوش‌حساب چه کردید؟

سال گذشته برای نوسازی و کسب پیشه بسته تشویقی نگذاشتیم. به این دلیل که ما متهم به این موضوع هستیم که فقط بسته تشویقی برای افرادی می‌گذاریم که خوش‌حساب نیستند. فردی که خوش‌حساب است معمولا هزینه‌اش را زودتر پرداخت می‌کند، اما ما فقط از او تشکر می‌کنیم و کسی که سال‌ها جریمه‌اش را پرداخت نکرده است تنها می‌گوییم جریمه را پرداخت کن. ما او را می‌بخشیم و این روند، روند درستی نیست. باید رویکردی را در پیش بگیریم که افراد خوش‌حساب را تشویق کنیم. تشکیل باشگاه مشتریان خوش‌حساب از ایده‌های ماست. شناسایی افراد خوش‌حساب از اقداماتی است که در این زمینه باید انجام دهیم. ما سیاستی برای بخشودگی جرائم نداریم، اما برای افراد خوش‌حساب سیاست‌هایی در این زمینه اتخاذ شده است.

 

طرح حذف قبوض کاغذی به صورت صد درصد در شهرداری اعمال شده است؟

در این چند سال، چند کار انجام دادیم، اما با تأخیر. برای موضوع حذف قبوض کاغذی خیلی تلاش کردیم که موفق شویم، چون سرویسی است که واقعا شهروندان به آن نیاز دارند و خدمت محیط‌زیستی به شهروندان، کشور و دنیاست. همین که بتوانیم برای انجام فعالیت‌ها ازکاغذ استفاده نکنیم، کار پسندیده‌ای است. راه‌اندازی «اصکیف» با همکاری شرکت به‌پرداخت ملت و اصفهان‌کارت یکی از اقدامات اساسی برای حذف کاغذ است. زیرساخت‌های خوبی با موضوعات الکترونیکی داریم. استفاده تاکسی‌ها از QR کد یکی از اقدامات در ستاد کمیته اقتصادی است. درصدد هستیم که QR کد برای اتوبوس‌ها هم استفاده شود. هوشمندی پارک‌ها از دیگر اقدامات است تا با این روند آلودگی‌ها را کاهش دهیم. هرکس از این مزایا استفاده کند تشویق می‌شود. ما باید فضایی ایجاد کنیم تا بتوانیم قبوض را به صورت الکترونیکی برای شهروندان ارسال کنیم. زیرساخت برای این کار آماده است و مدیریت شهری در راستای این کار اقدام می‌کند.

 

 با توجه به اینکه صددرصد بودجه شهرداری توسط مردم تأمین می‌شود پس چرا برخی از  مردم از وضعیت شهر ناراضی هستند؟

مردم چون خودشان تأمین‌کننده هستند، باید مطالبه‌گر هم باشند. اما واقعیت این است که شرایط اقتصادی کشور و تورمی که وجود دارد شرایط را روزبه‌روز سخت‌تر می‌کند. هزینه‌های شهر فوق‌العاده زیاد است و گاهی برخی از مردم ناراضی هستند.خسارت‌های اتفاقات آبان 300 میلیارد تومان برای شهر هزینه برداشت. مطالبه مردم بحق است و ما منکر این موضوع نیستیم.

 

افزودن ديدگاه