• سه شنبه 30 شهریور 1400 12:05
  • كد: 1451
رضایت و آرامش شهروندان با پروژه مشارکتی AVL و AFC

 

سامانه توسعه هوشمند ناوگان اتوبوسرانی (AVL ) و ارتقای سیستم پرداخت الکترونیکی (AFC) دو سامانه ای بود که با هزینه ای بالغ بر 90 میلیارد تومان در مسیر تحقق تبدیل اصفهان به شهر هوشمند، در فرودین ماه امسال از آن  بهره برداری شد. با بهره برداری از سامانه های جدید، امکان شارژ کارت بلیت و حساب شهروندی به صورت آنلاین، اطلاع مسافر از زمان رسیدن اتوبوس بعدی با استفاده از نمایشگرهای نصب شده در ایستگاه های اتوبوس به صورت آنلاین، امکان خرید بلیت تک سفره با code QR در شبکه اتوبوسرانی شهری فراهم می شود.

 

همچنین استاندارد شدن زمان سرفاصله اتوبوس ها با پایش اتوبوس ها در همه خطوط، امکان مشاهده لیست خطوط عبوری از یک ایستگاه خاص در اپلیکیشن «نصف جهان» از دیگر مزایای به کارگیری این سامانه هاست. همچنین به دلیل رصد و نظارت زمان توقف اتوبوس ها در مبدأ و مقصد از طریق سامانه، کاهش توقف اتوبوس ها، کاهش مصرف سوخت و رضایت بیشتر مسافر حاصل می شود.همه این مزایا درنهایت برای رضایت و آرامش بیشتر شهروندان و ترغیب آنها به استفاده از حمل و نقل عمومی است، اما با گذشت چند ماه از بهره برداری از این سامانه که البته فواید زیادی برای شهر و شهروندان دارد، هنوز شاهد اتفاقاتی که از آنها نام برده شد در شهرنیستیم.

 

مهدی بهروزی، دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان، درخصوص این سامانه و اینکه چرا هنوز امکان استفاده از قابلیت های این سیستم به صورت کامل برای مردم فراهم نشده است این چنین گفت: شهرداری اصفهان، در حال حاضر کارکردهای تعریف شده برای این سیستم فعال است، اما مشکلی برای اینکه سیستم در دسترس عموم قرار گیرد و شهروندان از نقشه و زمان رسیدن اتوبوس و برنامه ریزی سفر و پرداخت آنلاین و شارژ استفاده کنند، وجود دارد و باید اپلیکیشن فعال شود.

 

 بهروزی ادامه داد: نکته ای که باید به آن اشاره کنم، این است که بر اساس ضوابط سازمان فاوا برای استفاده از این اپلیکیشن و سامانه باید مجوز امنیتی دریافت شود. همچنین ضرورت دارد گواهینامه امنیتی برای ارتباط بانکی و ارتباط با چند سامانه دیگر دریافت شود که هنوز سرمایه گذار نتوانسته است این گواهینامه را به سازمان فاوا  ارائه دهد. البته کارهای بانکی در حال نهایی شدن است و تا یک ماه دیگر با دریافت مجوز و راه اندازی اپلیکیشن، این سامانه به طورکامل برای مردم قابل استفاده است.

 

شارژ آنلاین و برنامه حرکت اتوبوس ها با نصب اپلیکیشن

 یکی از مشکلاتی که سال ها مردم در سیستم حمل ونقل با آن دست وپنجه نرم می کنند، بی خبری از برنامه حرکت اتوبوس ها و زمان رسیدن آن در ایستگاه هاست. دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان در این خصوص گفت: یک ارتباط داخلی روی چند ایستگاه اتوبوس که مشکل تأمین برق در آن ایستگاه های آن وجود نداشت، برقرار کردیم و توانستیم مانیتوری نصب کنیم که زمان رسیدن اتوبوس و نقشه در آن قابل مشاهده است. البته باید این امکان در سامانه های آنلاین دیگر ارائه و اپلیکیش نصب شود تا مردم به آن دسترسی داشته باشند.

 

بهروزی با بیان اینکه با حل شدن مسئله گواهینامه امنیتی امکان استفاده از سامانه برای شهروندان فراهم می شود، خاطر نشان کرد: در حال حاضر سامانه برای شهرداری راه اندازی شده است و اتوبوسرانی با گزارشی که می گیرد زمان حرکت اتوبوس ها را تنظیم و خطوط را بر اساس همین سامانه، مدیریت می کند. شارژ کارت اتوبوس هنوز بعد از گذشت سال ها، یکی از مشکلات مردم است. خبر شارژ آنلاین کارت اتوبوس در این سامانه نویدی بود که داده شد و با راه اندازی این امکان، بسیاری از مشکلات مردم برای در دسترس نبودن مکان های شارژ کارت اتوبوس، برطرف می شد. اما بنا به گفته بهروزی، این امکان از طریق اپلیکیشن برای مردم فراهم می شود.

 

 او تصریح کرد: موضوعی که برای اپلیکیشن پیش بینی شده، مشکل شارژ را حل می کند و دیگر نیازی نیست در مکان های مشخص کارت ها شارژ شوند، چرا که از طریق اپلیکیشن امکان شارژ کارت میسر می شود و ا گرمردم گوشی هوشمند داشته باشند می توانند به راحتی این کار را انجام دهند. امیدوارم با صادرشدن گواهینامه امنیتی این مشکل برای مردم حل شود.

 

تغییر سیستم آفلاین به آنلاین

برای راه اندازی سامانه هوشمند اتوبوسرانی دستگاه های کارت خوان داخل اتوبوس به کلی تغییر کرد و دستگاه های جدید با قابلیت جدید نصب شد، اما هنگام کارت زدن دستگاه های جدید با کمی مکث اقدام می کند که گاهی برای مردم، کمی مشکل ساز شده است. گاهی نیز به نظر می رسد که دستگاه دوبار هزینه کم می کند.

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری، درباره مشکلات دستگاه های جدید گفت: مشکلی که وجود دارد این است که مردم با سیستم قدیمی و آفلاین کار می کردند، اما این سیستم آنلاین است و مردم باید بالاخره صبر و تحمل داشته باشند و بین 3 تا 5 ثانیه صبر کنند تا پاسخ گیرند، چرا که اطلاعات باید از روی دستگاه خوانده و به سیستم منتقل شود و آن را ارسال کند.

 البته سیستم کالیبره شده تا مشکل کم کردن دوبار هزینه که در اوایل وجود داشت، برطرف شود، البته مبلغ اضافی به کارت شهروندان برگشت داده و دو رقم کم نمی شد، اما با کالیبره کردن این مشکل برطرف شد. شهروندان باید صبور باشند تا به مرور مشکلات حل شود.

 

بهروزی با تأ کید بر اینکه، مشکل سازشدن سیستم در برخی مواقع به این دلیل است که مردم با یک سیستم قدیمی کار می کردند و الان سیستم جدید جایگزین شده است، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا هم این گونه است که وقتی سیستم از یک روش قدیمی به روش جدید تغییر می کند، نیاز است تا ملاحظات مربوط به تغییرات سبک زندگی انجام تا به مرور مسئله عادی شود. البته سیستم ایرادهایی داشته که به مرور در حال برطرف شدن است.

 

نیازی به تغییر کارتهای قدیمی نیست

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان در خصوص اینکه آیا برای استفاده بهتر از سامانه نیاز به تعویض کارت های قدیمی است، گفت: نیازی نیست کارت ها عوض شوند، کارت های قدیمی در سیستم جدید هم عمل می کند و وقتی اپلیکیشن راه اندازی شد، کارت های قدیمی جواب گوست. کارت های جدید هنوز وارد سیستم نشده است و در حال حاضر نیازی به تغییر کارت نیست.

 

بهروزی در پاسخ به این سؤال که بهتر نبود اول مقدمات کار فراهم شود و زیرساخت ها و مجوزهای لازم دریافت می شد و سپس از سیستم رونمایی می شد تا استفاده مردم از سیستم به تعویق نیفتد، گفت: ما با سیستمی قدیمی کار می کردیم و نمی خواستیم از کار بیفتد و سیستم جدید آهسته آهسته جایگزین آن شود. البته ریزه کاری هایی وجود دارد که بعضی از آنها از دست شهرداری و سرمایه گذار خارج است و قوانین بالادستی و سخت گیری هایی وجود دارد که در مسیر مشکل ایجاد می کند، البته برخی مسائل وجود داشته که باید از روز اول به آن توجه می شده است، اما چون به آن اگاهی نداشته اند به آن توجه نشده است.

 

 او اضافه کرد: این سیستم در کشور انگلستان به کار گرفته شده و سه مرتبه سیستم را به طور کلی تغییر دادند تا به آنچه در حال حاضر وجود دارد، رسیدیم. شهرداری اصفهان سیستم را بدون هیچ هزینه اضافه و تنشی برای شهروندان، تغییر داد، اما برخی ناهماهنگی هایی وجود داشته که می توانست وجود نداشته باشد و به بهترین شکل جایگزین شود.

 

طراحی سیستم، وطنی است

بنا به گفته دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان، برخی قطعات خارجی است، اما طراحی برد و سیستم نرم افزار و سخت افزار را شرکت های ایرانی انجام داده اند و وطنی است. بهروزی در ادامه درباره اینکه شهروندان اصفهانی چه زمانی به نصب اپلیکیشن، استفاده از سیستم هوشمند ناوگان اتوبوسرانی دسترسی پیدا می کنند و تحولی واقعی را در سیستم حمل ونقل شاهد خواهند بود، اظهار کرد: اعلام شده است تا اواسط مهرماه کل سیستم و آنچه در شرح خدمات با سرمایه گذار به توافق رسیده ایم، عملیاتی شود و اپلیکیشن در دسترس مـردم قرار بگیرد، اما وقتی امکان نصب اپلیکیشن برای مردم فراهم شد، خدمت رسانی کامل خواهد شد.

 

ساخت ایستگاه های شارژ موتورسیکلت برقی درشهر

دبیر ستاد شهر هوشمند شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در دو سه سال گذشته برنامه ریزی زیرساخت های شهر هوشمند در اصفهان انجام شده است، گفت: تلاش می کنیم پرداخت های شهرداری به روز و آنلاین شود. البته تلاش کردیم مبلغ شارژ کارت ها را افزایش دهیم و امکانی فراهم کنیم تا در سامانه های دیگر به صورت عملیاتی تر، استفاده شود.

همانطور که می دانید کارت های قدیمی تا 100 هزار تومان بیشتر شارژ نمی شد و عملا فقط در اتوبوسرانی و پارکینگ قابل استفاده بود، اما این زیرساخت آنلاین و برنامه ریزی شده برای سایر پرداخت الکترونیکی فراهم است تا در دیگر زمینه ها هم قابل استفاده شود.

 

بهروزی در ادامه از برنامه ریزی برای ورود سیستم هوشمند و آنلاین در موضوعات ترافیکی و حوزه انرژی برق وآب خبر داد و گفت: ایستگاه شارژ موتورسیکلت های برقی و در کنار آن برنامه ریزی برای هوشمند شدن آنها در دستور کار است تا یکی دو سال دیگر بتوانیم آن را در سیستم حمل ونقل به کار گیریم و برای حمل ونقل پاک در شهر قدمی برداریم.

مقرر شده است ایستگاه های شارژ وسایل نقلیه برقی به خصوص موتورسیکلت ها در داخل شهر راه اندازی شود و فعالیت خدمات غیر حضوری گسترش یابد تا اغلب خدمات حمل و نقلی شهر اصفهان هوشمند شوند. همچنین پلتفرم شهر هوشمند به زودی به کار گرفته خواهد شد تا سیستم مدیریت هوشمند در یک سامانه انجام شود و بتوانیم تصمیم گیری و پشتیبانی را به خوبی اجرا کنیم.

 

افزودن ديدگاه