بهره برداری از انرژی­ های نو و کاهش آلودگی­ های محیط زیست از اولویت­ های مهم اکثر کشورها و شهرهای جهان می­ باشد. شهرداری اصفهان به عنوان یکی از شهرهای مهم و پیشرو کشور در بحث مدیریت پسماند پروژه حاضر را به منظور رسیدن به اهداف فوق طراحی و پیشنهاد نموده است.

از جمله مزایای این پروژه عبارتند از:

با توجه به قرار گیری حرم مطهر در منطقه 14 و ویژگی های این منطقه همچون تراکم جمعیتی بالا، کمبود سرانه ها و فرسودگی عمده بافت این منطقه و همچنین بر اساس مطالعات و مطابق با تصمیم خردمندانه مدیران شهر که منجر به تلفیق ایده توسعه حرم مطهر و تامین کمبودها و نیازهای منطقه و استفاده از توسعه حرم مطهر به عنوان محرک توسعه  در راستای ایجاد مرکز منطقه ای در شمال شرقی اصفهان در عرصه ی 34 هکتار با عملکرد شهر

آمار بالای گردشگر علاقه مند به بازدید از شهر اصفهان به واسطه وجود اماکن فرهنگی و تاریخی جذاب برای گردشگران، به خصوص گردشگران خارجی فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری فراهم نموده است.

از مزایای اجرای این پروژه می­ توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. به دلیل مجاورت با مراکز تفریحی در حال توسعه شهر اصفهان توانایی جذب مخاطبان خاص خود را دارد.

سال ۱۳۸۹ و در زمانی که ایران به عنوان میزبان اجلاس سران کشور های عضو عدم تعهد انتخاب شده بود، مقامات کشور به فکر ایجاد مکانی برای میزبانی شایسته از میهمانان خارجی افتادند.

اصفهان قطب گردشگری ایران و مقصد غلب گردشگران بالاخص گردشگران خارجی با کمبود مراکز اقامتی روبرو است . این در حالی است که در سالهای اخیر به دلیل افزایش تقاضا برای دسترسی به فضاهای مذکور باعث شده تا صنعت هتل‌سازی از یک سو و همچنین تغییر کاربری‌ها به سمت ایجاد مراکز اقامتی با سرعت قابل توجهی رشد نماید.

براي اولين بار در آمريكا پيتر کلتورپ (1993) توسعه شهري با محوريت حمل و نقل ريلي عمومي و با هدف ايجاد ناحيه‌اي با تراکم زياد (مسکوني تجاري اداري و خدماتي) و هسته مرکزي تجاري در اطراف ايستگاههاي مترو را مطرح نمود.

کلان شهر اصفهان در مسیر توسعه شتابان شهرنشینی و در موقعیت جغرافیایی خاص در مرکز ایران و مرکز تقاطع شرقی – غربی و شمالی – جنوبی کشور و در مسیر کریدور ترانزیتی کشور قرار دارد. این موارد باعث می شود تا مدیریت شهری با روندی مبتنی بر آینده پژوهی به دنبال بررسی راهکارهایی برای رفع مسایل و مشکلات احتمالی در حوزه حمل و نقل شهری در آینده ای نه چندان دور باشد.

تراموا وسیله ای است که با استفاده از انرژی الکتریکی بر روی یک مسیر دو ریلی حرکت می کند و در سالهای اخیر  نیز انواع دارای چرخ های لاستیکی آنها نیز ایجاد شده است. این سامانه دارای مسیر و ایستگاه های مشخص بوده و هر قطار آن معمولا دارای 1 تا 3 واگن می باشد. این سامانه به دلیل برخی از ویژگی ها مانند سهولت دسترسی، ایمنی و راحتی از مطلوبیت خاصی بین برنامه ریزان شهری برخوردار بوده است.

مسیر خط ۳ قطارشهری اصفهان مصوب جلسه شورایعالي هماهنگي ترافيک شهرهاي کشور مي باشد. طول اين مسير حدود ۸/۸ کيلومتر از ميدان آزادي شروع و با عبور از خيابانهاي دانشگاه، ارتش، بلوار كشاورز، كندرو اتوبان ذوب آهن به بلوار شفق وارد شده و تا سه راهي عباسپور ادامه مي يابد.

خط ۲ قطار شهری اصفهان به طول ۲۳ کیلومتر، شرق به غرب اصفهان را طی می نماید. این خط دارای ۲۲ ایستگاه، یک دپو و یک توقفگاه است. خط دوم از شهرک امام حسین در شمال شرقی (بالاتر از زينبيه ) آغاز و پس از عبور از شرق اصفهان به چهارراه فلسطين و نهايتا به ميدان امام حسين(ع) مي رسد و سپس در تقاطع به سمت غرب اصفهان حرکت مي كند و در انتها به ميدان شهداي خميني شهر ختم مي شود.