• سه شنبه 21 خرداد 1398 13:27
  • كد: 776

 

 

عرضه اصفهان به گردشگری جهان

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری با حضور نمایندگان و شرکت‌های اروپایی و آسیایی برگزار می‌شود

یازدهمین دوره «نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان» قرار است جایگاه این شهر را  بیش از پیش در تقویم رویدادهای گردشگری کشور پررنگ کند؛ اما این هدف نهایی نیست. آن‌طور که دیروز در نشست خبری این رویداد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان مطرح شد، بناست به‌زودی و طی یک برنامه هدفمند سه‌ساله، در سطح بین‌المللی هم، نام این نمایشگاه‌ مطرح و مورد رجوع فعالان تاثیرگذار این صنعت قرار گیرد. امسال دو رویداد نمایشگاه گردشگری و نمایشگاه صنایع‌دستی هم‌زمان برگزار می‌شوند و بازوهای علمی رویدادها هم نشست‌های مختلفی هستند که در حوزه‌های گوناگون مرتبط، با حضور مهمانان ملی و بین‌المللی بار علمی نمایشگاه را به دوش خواهند کشید به امید آن که مرهم اصفهان در خرداد داغ صنعت سبز، نبض گردشگری ایران را به حالت طبیعی بازگرداند و همان‌طور که حالا سال‌هاست فعالان گردشگری دنیا برلین را با آی‌تی‌بی (ITB) می‌شناسند، روزی را شاهد باشیم که اصفهان بتواند به آی‌آی‌تی‌یی (IITE) بنازد.

 

اصفهان بیش از ده سال گذشته، رویدادی را با عنوان «نمایشگاه‌ بین‌المللی گردشگری» با اجرای یک مجری خصوصی در تقویم ملی رویدادهای حوزه گردشگری و صنایع وابسته به ثبت رسانده و امسال قرار است با تغییر برگزارکننده از شرکت آتیه روشن به هولدینگ کافل، گام جدیدی در برگزاری بردارد. به عبارتی، امسال ارگان‌های مختلف از مدیریت شهری و شورا گرفته تا اداره کل میراث فرهنگی و سرپرستی وزارت امور خارجه در اصفهان، دست به دست هم داده‌اند تا نگاه‌های جدی‌‌تری را به این رویداد اصفهان جلب کنند؛ اما این که این گام جدید و این تلاش برای جلب مخاطبان بیشتر، چگونه و با چه مختصاتی تعریف و هدف‌گذاری شده، سوالی بود که در جلسه صبح دیروز مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه سعی کردند در سخنرانی‌ها و پرسش و پاسخ با خبرنگاران، پاسخ‌هایی برایش ارائه کنند.

 

 

300 مشارکت‌کننده، ستون‌های نمایشگاه هستند

گفت و گوهای نشست خبری با سخنرانی مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی اصفهان آغاز شد. به روایت علی یارمحمدیان، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزاری همه نمایشگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و امسال سیصد مشارکت کننده در مساحتی بالغ بر 9 هزار مترمربع قرار است طی چهار روز پایانی خرداد ماه رویدادی به نام نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان را رقم بزنند. یارمحمدیان معتقد است مقاصد گردشگری دنیا می‌توانند از ابزار برگزاری نمایشگاه‌ هم برای افزایش گردشگر و بازاریابی مقصد استفاده کنند؛ بنابراین نمایشگاه بین المللی گردشگری اصفهان هم می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در این حوزه عمل کند و رونق اقتصادی را برای این شهر به ارمغان بیاورد. او در ادامه صحبت‌هایش، با تاکید بر تاثیرگذار بودن رویدادهای اقتصادی و فرهنگی در دستیابی به رونق اقتصادی برای شهرها و کشورها، افزود: «نمایشگاه‌های منطقه‌ای مختلفی در دنیا برگزار می‌شوند که بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار توریست صنعتی را جذب می‌کنند‌. نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان هم می‌تواند با معرفی قابلیت‌های بخش خصوصی و دولتی و جاذبه‌های گردشگری استان‌های کشور، در این زمینه تاثیرگذار باشد.»او با اشاره به اینکه اصفهان در سال 96 توانسته در جایگاه قطب گردشگری ایران، رتبه نخست جذب گردشگری خارجی را کسب کند، ابراز امیدواری کرد که با تکمیل پروژه ساختمان بزرگ نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان، این شهر بتواند میزبان نمایشگاه‌های بیشتری در سطح ملی و منطقه‌ای باشد. به روایت یارمحمدیان، تفاوت ویژه این دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، نگاه ویژه به صنایع است و برای اولین بار غرفه‌های ویژه صنایع دستی را در این نمایشگاه خواهیم دید. همچنین شرکت‌های حمل و نقل زمینی، هوایی، دریایی، NGOها، مراکز علمی و استارتاپ‌ها هم حضور فعالی خواهند داشت.

 

 نمایشگاه اصفهان، برند شود

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان دومین سخنران این نشست خبری بود. او صحبت‌هایش را با تاکید بر لزوم تلاش اصفهان برای ارائه 30 نوع گردشگری در نمایشگاه آغاز و از همه دعوت کرد که بدون نگاه بخشی و با عزم جزم و جدیت برای برگزاری این نمایشگاه، در راستای معرفی توانمندی‌های اصفهان تلاش کنند. فریدون الهیاری تصریح کرد: «هدف این است که با برندسازی در حوزه نمایشگاه‌های بین‌المللی  بعد از تهران، اصفهان عنوان دومین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران را از آن خود کند و بتواند این جایگاه را برای خود تثبیت کند.»به گفته او، در حالی که هر سال نمایشگاه صنایع دستی در شهریورماه برگزار می‌شد، امسال تصمیم بر آن شده که آن رویداد نیز هم‌زمان با نمایشگاه گردشگری برگزار شود و دو رویداد بتوانند به پررونق‌تر شدن یکدیگر کمک کنند. او از حضور مهمانانی از شهرهای خواهرخوانده اصفهان و غدا هیجاوی، رئیس شورای جهانی صنایع دستی آسیا و اقیانوسیه، در رویداد بین‌المللی اصفهان خبر داد.

 

 با دنیا از طریق اصفهان گفت و گو می‌کنیم

عنوان «نمایشگاه بین‌المللی» وقتی معنا پیدا می‌کند که حضور مهمانان و البته شرکت‌هایی از کشورهای خارجی در نمایشگاه را شاهد باشیم. سرپرست دفتر وزارت امور خارجه که وظیفه سنگین حفظ این برند را با دعوت از سفرا و مقامات بلندپایه کشورهای مختلف، برعهده داشته است، در سخنرانی‌‌اش توضیحاتی را در باره این وجه از برگزاری رویداد بیان کرد. علیرضا سالاریان، تاریخ آغاز دعوت‌های بین‌المللی برای نمایشگاه یازدهم را بهمن و اسفند سال 97 اعلام کرد و افزود: «می‌توانیم با دنیا از طریق اصفهان گفت و گو کنیم. یکی از راه‌های ارتباطات بحث دیپلماسی شهری و دیپلماسی عمومی است.»او با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند و باید برای معرفی اصفهان اقدام کنند از خبرنگاران دعوت کرد که در حوزه ارتباط با همتایانشان در کشورهای مختلف با هدف معرفی ارزش‌‌های اصفهان به خصوص در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی فعالیت کنند. رمانی، چین، اسپانیا و مالزی چهار کشوری هستند که به گفته سالاریان، نمایندگانی را که مسئولان گردشگری شهرهای خواهرخوانده اصفهان هستند، به رویداد قریب‌الوقوع گردشگری نصف جهان، روانه خواهند کرد. از طرفی هم، از برخی از سفرای خارجی مقیم ایران نیز برای حضور در نمایشگاه دعوت شده است؛ همچنین تورگردانانی از مجارستان، سوئیس و اتریش مهمان رویداد خواهند بود و خبرنگارانی از ترکیه پوشش رسانه‌‌ای رویدادها را برعهده خواهند داشت. سالاریان، با تاکید بر اینکه اصفهان را باید به متولیان گردشگری دنیا معرفی و حتی تورهایی برای حضور تاثیرگذاران این صنعت در شهرهای اصفهان، یزد و شیراز برگزار کرد، افزود: «مقامات رسمی بازدیدکننده هستند و حضورشان اهمیت دارد؛ اما برای جذب گردشگر، می‌بایست آژانس‌ها و تورگردانان را به اصفهان بیاوریم که در این راستا هم برای این نمایشگاه فعالیت‌‌هایی انجام شده است.» این مقام مسئول از همه مردم و ارگان‌ها دعوت کرد که با وحدت و عزم جدی به میزبانی از این رویداد و مهمانان ملی و بین‌المللی اصفهان در آخرین روزهای خرداد 98 بپردازند. سالاریان از مردم خواست که در زمینه تردد (چه به عنوان عابر پیاده، چه موتورسوار و چه در جایگاه راننده اتومبیل) اشکالات را رفع کنند؛ چرا که اصفهان در جایگاه یک شهر توریستی نباید در این حوزه مشکلات اساسی داشته باشد؛ اما متاسفانه بسیار شاهد بی‌‌نظمی و سرپیچی از قوانین در این عرصه هستیم که این نکته هم خاری در پای صنعت گردشگری شهر محسوب می‌شود و البته به این مورد باید لزوم پاکیزه و مرتب بودن فضاهای توریستی شهر را هم افزود. او از ارسال نامه‌ای برای استانداری و درخواست بهسازی و آماده سازی مسیر فرودگاه تا شهر هم خبر داد.

 

 اصفهان را با «اصفهان 2020» به مخاطبان نمایشگاه معرفی می‌کنیم

نصیر ملت، رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان، صحبت‌هایش را با اشاره به برنامه «اصفهان 2020» و عزم جدی مدیریت شهری برای معرفی این برنامه در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان ادامه داد. به گفته او سال جدید میلادی قرار است سرآغاز ورود جدی اصفهان به مسیر توسعه بر مبنای ظرفیت‌های شهر در سه حوزه گردشگری، هنر و میراث فرهنگی باشد و از فرصت نمایشگاه نیز می‌توان برای اطلاع رسانی و تبیین شش هدف اصلی برنامه اصفهان 2020 استفاده کرد. به گفته او، غرفه بزرگی که شهرداری اصفهان در این نمایشگاه خواهد داشت با تمرکز بر همین برنامه اجرا می‌شود. رونمایی از کتاب راهنمای گردشگری نیز یکی از برنامه‌های این غرفه است. ملت تصریح کرد: «تفاوت طرح اصفهان 2020 با دیگر طرح‌ها این است که رویداد محور نیست؛ بلکه پروژه محور است.»این عضو شورای پنجم، سال جدید را سال طلایی اصفهان دانست و بر لزوم اجرای پروژه‌ها و رویدادهای مختلف برای دستیابی به اهداف تعیین شده شهر، تاکید کرد.

 

چرا ایران؟ چرا اصفهان؟!

مدیرعامل هولدینگ کافل که امسال توانسته امتیاز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری را به دست بیاورد، به عنوان سخنران پنجم صحبت‌هایش را با تاکید بر یک نکته آغاز کرد: «نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان را به یک رویداد  با استانداردهای بین‌المللی تبدیل می‌کنیم؛ چرا که در این صورت می‌توانیم انتظار تکثیر چرخه ذی‌نفعان را داشته باشیم.»ستار کیانپور با تاکید برتولید محتوای بین‌المللی برای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری اصفهان، از ارسال دعوت‌نامه‌های ایمیلی نمایشگاه به هشت هزار شرکت گردشگری دنیا خبر داد؛ دعوت‌نامه‌هایی که به روایت او در آنها به دو پرسش «چرا ایران؟» و «چرا اصفهان؟» پاسخ داده شده است. به گفته کیانپور، 36 برنامه و نشست برای نمایشگاه تدارک دیده شده است. او ابراز امیدواری کرد که با صدور مجوز، نام نمایشگاه گردشگری اصفهان در تقویم نمایشگاه‌های گردشگری بین‌المللی ثبت شود. او همچنین از برگزاری نشست‌هایی برای پاسخ‌گویی و ارائه مشاوره مسئولین به صاحبان و سرمایه‌گذاران بالقوه و بالفعل حوزه گردشگری و صنایع دستی در خلال نمایشگاه خبر داد؛ همچنین قرار است مجموعه رویدادهایی در حوزه صنایع دستی به ویژه در بحث تجلیل از هنرمندان، کارگاه‌ها و نشست‌هایی برای معرفی رشته‌های مختلف صنایع دستی انجام شود. به گفته او برگزاری برنامه‌های آیینی اقوام گرجی، عرب، بختیاری و ترک قشقایی هم از جمله برنامه‌های جنبی مهم نمایشگاه یازدهم خواهد بود. کیانپور از حضور 62 مجموعه رسانه‌ای در غرفه رسانه‌های تخصصی گردشگری نیز خبر داد و افزود: «با توجه به اینکه اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است و در زمینه گردشگری جزو ده جاذبه برتر دنیا هستیم و اصفهان شهر موزه‌هاست، این یک واقعیت است که می‌توانیم و باید یک رویداد بین‌المللی داشته باشیم. پس با نگاه مثبت باید این نمایشگاه را به برند جهانی برای اصفهان تبدیل کنیم.»

 

 ورک‌شاپی که سرمایه‌گذاران را به ساختن ‌«هتل‌ عباسی»ها تشویق می‌کند 

در بخش دیگری از نشست خبری نمایشگاه یازدهم، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان صحبت‌هایش را با تاکید بر لزوم تفکیک قایل شدن میان دو عبارت «هنرهای سنتی» و «صنایع دستی» آغاز کرد و گفت: «صنایع دستی ما به دلیل آنکه بسیار فاخر است، قدرت رقابت خودش را در بازار از دست داده. هنرمند هنرهای سنتی، ممکن است در یک سال فقط یک تا دو اثر تولید کند؛ در حالی که از فعالان حوزه صنایع دستی انتظار می‌رود بتواند با افزایش تولید، به رقابت در بازار بپردازد و در این تکثیر شدن به دو نکته حفظ اصالت و هم‌خوانی با محیط زیست توجه شود. بنابراین رفتار ما با این دو حوزه باید متفاوت باشد.» به گفته جعفر جعفرصالحی حدود 10 تا 11 رشته در استان اصفهان و 60 تا 70 رشته صنایع دستی، بحث استانداردهای تولیدشان در سازمان ملی استاندارد تدوین شده و تمام مراحل تولید استاندارد شده است و ایزوی لازم جهانی را دارند. به روایت جعفرصالحی یکی از اهداف نمایشگاه این است که بسیاری از هنرهایی که کم‌رونق شده‌اند در نمایشگاه عرضه شوند. او افزود: «هتل عباسی به لحاظ تزئینات بنا شاخص است. ما هنرهایی مانند آئینه کاری، نقاشی روی شیشه، گچبری،کشته بری، گره‌چینی و کاشی سازی سنتی را در قالب ورک‌شاپ تزئینات وابسته به معماری در نمایشگاه خواهیم داشت. این هنرها می‌توانند کانال خوب ارتباطی با سرمایه‌گذاران برقرار کنند. می‌خواهیم به همه بگوییم ما می‌توانیم هتل‌ عباسی دیگر و هتل‌های دیگری مانند هتل عباسی در اصفهان و شهرهای دیگر داشته باشیم.»

 

 برگزارکنندگان نمایشگاه‌های مهم بین‌المللی گردشگری، به اصفهان می‌آیند؟!

بخش بعدی نشست خبری، به پرسش و پاسخ خبرنگاران و مسئولان برگزاری نمایشگاه اختصاص داشت. خبرنگار  اصفهان زیبا در این بخش با تاکید بر اینکه کشورهایی مانند آلمان با آی‌تی‌بی، اسپانیا با فیتور، امارات متحده عربی با نمایشگاه دبی و... در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری صاحب سخن هستند، پرسشی را مطرح کرد مبنی بر اینکه آیا از کشورهایی که در صدر لیست برگزارکنندگان رویدادهای مهم گردشگری هستند هم برای حضور در نمایشگاه اصفهان دعوت شده و این دعوت در چه سطحی بوده است؟ کیانپور در پاسخ به این پرسش گفت: «ما اطلاع رسانی کرده‌ایم. اول باید خودمان را معرفی  و ظرفیت‌ها را اعلام می‌کردیم. پکیج تولید محتوا با این هدف به زبان انگلیسی و چینی برای همه ارسال شده است. فرایندی سه ساله را پیش بینی کرده‌ایم تا در تقویم جهانی گردشگری بتوانیم اصفهان را مطرح کنیم.»او سپس از نشست همدان با حضور رئیس سازمان جهانی گردشگری یاد کرد و افزود: «قرار شد دفتر منطقه‌ای unwto را در اصفهان داشته باشیم. این به ما فرصت استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای معرفی اصفهان در حوزه بین‌المللی را می‌دهد.»

برچسب ها: 

افزودن ديدگاه