• شنبه 30 آذر 1398 09:15
  • كد: 928

در جست‌وجوی راه‌های توسعه گردشگری اصفهان

تاکید بر جایگاه اراده جهانی در توسعه گردشگری، تضعیف نقش دولت در اقتصاد گردشگری، تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در روند توسعه گردشگری و فعال‌سازی ظرفیت‌های شناخته‌نشده استان در این حوزه، مقایسه آمار رشد گردشگری در کشورهای همسایه ایران و بازیابی نقش برندینگ و بازاریابی در جذب گردشگـر، ضرورت کشاندن گردشگران پولدار به ایران، شناسایی ظرفیت‌های ارزشمند اصفهان در حوزه گردشگری صنعتی و آسیب‌شناسی روند توسعه گردشگری در سال‌های اخیر ازجمله مباحثی است که در دومین همایش سالانه توسعه گردشگری پایدار اصفهان که ۲۶ آذر در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. این همایش با مشارکت استانداری اصفهان، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اتاق بازرگانی اصفهان با شعار «ایران، اصفهان، نقش‌جهان» برگزار شد.

 

گردشگری ایران وابسته به اراده جهانی است

سخنران نخست این همایش دکتر ابطحی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان بود که سخنش را با اشاره به گام‌هایی که برای توسعه ایران از کودتای سال 1299 برداشته شده آغاز و تاکید کرد که نیل به توسعه با متهم‌کردن دولت‌ها و حکومت‌های گذشته میسر نمی‌شود. اتکا به ذخایر زیرزمینی و غفلت از جایگاه نیروی انسانی دیگر موضوعی بود که ابطحی به آن پرداخت و گفت: «ما به نفرین زمین دچار شده‌ایم! مسئولان با تکیه بر ذخایر خدادادی به نیروی انسانی که اصلی‌ترین عامل توسعه است بی‌توجهی کرده‌اند و این معنایی به جز ضرورت تغییر نگاه به توسعه ندارد.» رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه گردشگری ایران را وابسته به اراده جهانی دانست و افزود: «توسعه گردشگری به اراده جهانی وابسته است و بدون تعامل توسعه‌ای رخ نخواهد داد. اینکه چند گردشگر بازنشسته از اصفهان بازدید کنند به‌معنای توسعه گردشگری نیست. توسعه یعنی از ظرفیت‌های کشور برای رونق گردشگری استفاده کنیم که نیازمند بسترسازی از سوی نهادهای مختلف است.»او به تمایل دانشگاه صنعتی به تعامل همه‌جانبه با نهادهای مختلف اشاره و تصریح کرد: «دانـشگــاه صــنـعـتـــی ظرفیت‌های خوبی دارد که می‌تواند به کمک گردشگری بیاید، آماده‌ایم هر کمکی در مسیر رشد گردشگری از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم تا جمهوری اسلامی در شرایط خوبی قرار بگیرد و مردم شاداب و سرافراز باشند.»

ایران ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیاست!

بعد از آن نوبت به معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان رسید تا از جایگاه گردشگری سخن بگوید. حسن قاضی‌عسگر بعد از اشاره به اینکه گردشگری در کنار مؤلفه‌هایی همچون خدمات، توسعه صنایع کم‌آب و سبز، تکمیل زنجیره ارزش نساجی در استان، توسعه صنایع ملی، اقتصادی و فیزیکال و صادرات به‌عنوان اولویت کاری استانداری انتخاب‌شده، توجه حاضران را به آماری که در سند چشم‌انداز بیست‌ساله در زمینه توسعه گردشگری آمده جلب کرد و گفت: «سهم ایران از گردشگری جهانی از ۹ صدم درصد در سال ۱۳۸۳ باید به ۵۱ دهم درصد در سال ۱۴۰۴ برسد و این یعنی باید در سال پایانی این سند چشم‌انداز، ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگری درآمد داشته باشیم. در حالی که میزان اشتغال ایجادشده به‌واسطه سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷، حدود یک و ششم دهم میلیون شغل بوده که 6 درصد از کل اشتغال کشور است.»به گفته او، این میزان در سال ۲۰۱۸ چهار و نه دهم درصد رشد داشته و با وجود همکاری‌های مثبتی که میان مجموعه‌های مختلف استان شکل گرفته در ۱۰ سال آینده هر سال معادل یک و نیم درصد رشد خواهد داشت.معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با طرح این سؤال که ضرورت رونق بخشیدن به گردشگـری چــیـسـت، گفت: «براساس سند چشم‌انداز، اهداف کیفی توسعه گردشگری و میراث فرهنگی باعث توسعه روابط فرهنگی و تحکیم موقعیت سیاسی و امنیتی نظام، معرفی تاریخ و تمدن ایران به جهانیان، ایجاد تفاهم بین ملت‌ها، تأمین نیازهای روحی جامعه، تحکیم وحدت ملی، ارتقای هویت فرهنگی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد، تقویت اقتصاد خانوار و بنگاه‌های کوچک، ایجاد روحیه نشاط در جامعه و گرفتن سهم مناسب از بازار گردشگری بین‌المللی می‌شود. هرچند شرایط موجود برای تحقق این اهداف مناسب نیست و باید ساختارهایی را برای نیل به آن ایجاد کنیم.»قاضی‌عسگر با تاکید بر اینکه باید اقتصاد گردشگری را از حیطه نظارتی دولت بیرون کشید، افزود: «در سال ۲۰۱۴ تعداد گردشگر ورودی به ایران سه و سه دهم میلیون نفر و درآمد حاصل از گردشگری، دو و هفت‌دهم میلیارد دلار بوده است. سال ۱۳۹۸ باید به ۱۳ میلیون گردشگر و ۱۰ میلیارد دلار درآمد و سال ۱۴۰۳ نیز باید به بیست میلیون نفر گردشگر برسیم که مستلزم رشد سالانه ۲۵ درصدی است. در حالی که در سه‌ ماه اول سال ۱۳۹۸، نسبت به سه ‌ماه اول سال ۱۳۹۷، حدود ۴۸ درصد گردشگر ورودی داشته‌ایم که رقم خوبی است و گردشگر خروجی ما نیز خوشبختانه به خاطر اصلاح قیمت ارز، شش و نیم درصد کاهش پیداکرده است.»به‌گفته او، ایران در سال ۲۰۱۴، ۵۳ میلیارد دلار نفت فروخته و گردشگری آن دو و هفت‌دهم میلیارد دلار درآمد داشته است، درحالی‌که مالزی در بازه زمانی مشابه ۱۹ میلیارد دلار و ترکیه حدود ۳۶ میلیارد دلار درآمد از طریق گردشگری داشته که نشان می‌دهد آنها زودتر متوجه اهمیت گردشگری شده و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.او در تشریح وضعیت گردشگری ایران گفت: «ایران از نظر قیمت رقابت در صنعت گردشگری رتبه اول را دارد و ارزان‌ترین مقصد گردشگری دنیاست. از نظر منابع فرهنگی رتبه دوم، از نظر منابع طبیعی رتبه ۳۹ و از نظر کیفیت طبیعت و محیط‌زیست رتبه ۳۳ را در جهان دارد.»افتتاح طرح منطقه ممتاز گردشگری سمیرم در سال آینده، طرح گردشگری مبارکه و طرح گردشگری الماس هشت‌بهشت، سد خمیران، قلعه قمیشلو، پارک کوهستانی تیران و هتل ناژوان ازجمله طرح‌هایی است که قاضی عسگر در زمره پتانسیل‌های گردشگری استان قرارشان داد و بیان کرد: «راه‌اندازی دفتر پست میدان نقش‌جهان، ایجاد نمایشگاه مجازی برای نمایش صنایع‌دستی اصفهان و فروشگاه اینترنتی از دیگر فعالیت‌هایی است که در راستای بهبود وضعیت صنایع‌دستی در پیش گرفته‌شده است. همچنین صد مجوز برای تأسیس هتل صادر شده و ایجاد مجتمع‌های خدمات گردشگری، مرمت خانه‌های تاریخی و تبدیل آن به سفره‌خانه، توسعه مراکز گردشگری سلامت، ایجاد شرکتی برای تأمین و توزیع مواد اولیه مناسب برای تولید صنایع‌دستی از مواردی است که در دستور کار قرارگرفته است.»

 

نگاه دولت به گردشگری پایدار باشد

پس از آن مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان تریبون را به دست گرفت تا ضمن بیان شرح مختصری از تاریخ ایران و جایگاه رفیع اصفهان در آن، اقدامات نهاد تحت مدیریتش را در حوزه توسعه گردشگری روایت کند. فریدون الهیاری با اشاره به شعار منتخب این همایش توضیح داد که در سال ۱۳۹۷ جمعی از خبرنگاران حوزه گردشگری اسپانیا به اصفهان آمده و در گپ‌و‌گفت‌هایشان بیان کرده‌اند که گردشگری این شهر قادر است روی سه کلیدواژه «ایران، اصفهان و نقش‌جهان» بنا شود، چون میدان نقش‌جهان می‌تواند مهم‌ترین شاخص برند گردشگری ایران باشد. انتساب لقب «نصف جهان» به اصفهان به دلیل برخورداری‌اش از تعداد قابل توجه آثار تاریخی، صنایع‌دستی و شکوه و رونق در ادوار مختلف تاریخی بوده و دامنه‌داری مبحث توسعه در تاریخ ایران که نمونه آن مطالب بیان شده از سوی خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی وزیر دوره ایلخانان است، از دیگر موضوعاتی بود که حاضران، مخاطب شنیدنش از سوی الهیاری بودند.او سپس تصدیگری در امر توسعه را خارج از وظایف دولت و آن را متوجه بخش خصوصی دانست و ابراز امیدواری کرد که نگاه دولت به گردشگری پایدار باشد و تنها به دلیل مشکلات درآمد نفتی نباشد.او در ادامه از توسعه گردشگری تاریخی فرهنگی، طبیعت و روستایی عشایری، خلاق و سلامت به عنوان اولویت‌های برنامه گردشگری اصفهان یادکرد و گفت: «بازار گردشگری باید به‌صورت هدفمند بر حوزه‌های اروپا، چین، آسیای مرکزی و خاورمیانه متمرکز باشد تا بتواند بر اساس ذائقه این گردشگران عمل کند.»او اصفهان را مفتخر به دریافت هشت نشان جـغـرافــیـایــی مـلـی و یک نشان بین‌المللی در صنایع‌دستی دانست و ادامه داد: «اصفهان در حال حاضر دو هتل پنج ستاره دارد و در دو سال اخیر ۵۴ هتل جدید به آمار هتل‌ها افزوده‌ شده که ۲۷ مورد آن هتل و متل‌های سنتی‌اند. همچنین در اصفهان تمرکز بیشتر بر گردشگری تاریخی و فرهنگی بوده و از آنجا که اروپا و چین به این دو حوزه علاقه دارند، متأثر از فضای بین‌المللی سفرهای خود را کاهش داده‌اند. درحالی‌که طی همین بازه زمانی به خاطر وضعیت دلار گردشگران مشهد افزایش پیدا کرده‌اند.»به گفته او، در حال حاضر ۳۶۸ پروژه گردشگری در دست ‌ساخت است و تعداد تأسیسات گردشگری از ۴۰۰ و اندی مورد به بیش از ۱۱۶۴ مورد رسیده است. ضمن اینکه در حوزه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اصفهان با ۴۴۴ واحد بوم‌گردی در صدر کشور است.

 

ضرورت استفاده از برندینگ در گردشگری

پس از آن رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ضمن ارائه مفهومی از توسعه پایدار گفت: «وضعیت اصفهان در گردشگری با وجود همه تلاش‌ها وامانده در مرحله درگیری و ماهیت آن نیازمند توسعه یکپارچه و متوازن است. اینکه توریسم چگونه می‌تواند منجر به توسعه پایدار شود، بخش بعدی سخنان مسعود گلشیرازی بود که درباره آن گفت: «نیازمند تأمین مؤلفه‌های موفقیت که شامل سیاست مقصد و برنامه‌ریزی توسعه، مدیریت مقصد در چارچوب به‌کارگیری عوامل تولید و مدیریت نوین منطقه و مقصد می‌شود، هستیم. چنانکه گام‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار در حوزه گردشگری از نگاه فعالان اقتصادی در طراحی محصول، تبلیغات و برندینگ و توسعه متوازن گردشگری با تمرکز بر همه ظرفیت‌های استانی و برون‌استانی تعریف می‌شود.»به گفته او، هر مقصد گردشگری نیازمند طراحی مناسب و تهیه پکیج‌های بازاریابی و برندینگ است. عناصر پکیج این محصول از دید مشتریان بالقوه گردشگری شامل عناصر ملموس و ناملموسی است که بر مبنای فعالیت در مقصد ساخته می‌شود و از دید گردشگری یک تجربه قابل‌درک است که پنج عنصر محیط و جاذبه‌های مقصد، خدمات و تسهیلات مقصد، دسترسی مقصد و ذهنیت و ادراک مقصد و قیمت از نظر مصرف‌کننده را دربر می‌گیرد. او افزود: «برای ایجاد زنجیره متوازن گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی توسعه گردشگری با اتکا بر تمام ظرفیت‌های استان هستیم تا بتوانیم گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی، سلامت، خرید، علمی و فناوری و ایجاد یک زنجیره از محصولات گردشگری برای رونق جامعه محلی ایجاد کنیم.»به‌گفته او، برخی از فعالیت‌های کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی شامل تدوین برند گردشگری برای معرفی و هدایت سرمایه‌های مادی و معنوی، استخراج قصه بناهای شهر، تدوین کتاب برند شهری اصفهان، گشودن پای شرکت‌های پی آر بین‌المللی به شهر، مطالعه در حوزه چالش‌های گردشگری، ایجاد تقویم گردشگری، آموزش رانندگان تاکسی فرودگاه و ایجاد کمیته‌های بررسی زیرساخت خدمات گردشگری و مدل‌های اقتصادی برندینگ گردشگری می‌شود.

 

جیب گردشگرها را خالی کنید!

دیگر سخنران این همایش محمد زاهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور اصفهان بود که سخنانش را با محوریت مقاصد پایدار و رقابتی بیان کرد. او مقاصد رقابتی را مقاصدی دانست که علاوه بر تعداد بالای گردشگر بتوانند گردشگران پول‌ساز را به کشور بیاورند. زاهدی ایجاد زیرساخت برای گردشگری را مستلزم آمد و رفت گردشگران پولدار به کشور دانست و گفت: «مقصدی که بخواهد زیرساخت‌هایش را رایگان انجام دهد مقصد رقابتی نیست.»به گفته او، باید منافع گردشگری در جیب مردم محلی برود و رفاه آنها تأمین شود. قرار نیست  داشته‌های خود را تاراج کنیم تا بتوانیم در مقطعی مثلا به اوج ورودی گردشگر یا کسب درآمد برسیم. هرچه شاخص رقابت‌پذیری مقصدی بالاتر باشد، گردشگر پول بیشتری در آنجا خرج کرده است.این فعال حوزه گردشگری به تعریف سازمان جهانی جهانگردی از گردشگری پایدار اشاره کرد و ادامه داد: «گردشگری پایدار آمار جاری و ثابت خود را در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی حساب می‌کند. پایداری در ابتدا نیازمند محاسبه است؛ در بسیاری از مواقع که داده‌ها کافی نیستند، رسیدن به این محاسبات کار ساده‌ای نیست، ولی تلاش کردن برای رسیدن به این درک، واجب است.» زاهدی، پایداری در تمام ابعاد گردشگری شامل طبیعت، محیط زیست، اقتصاد و مسائل اجتماعی را مهم دانست و با اشاره به پیامدهای منفی ناآرامی‌های اخیر در حوزه گردشگری بیان کرد: «گردشگری حوزه کم دلی است که سرمایه‌گذاران آن نگران‌اند، بنابراین مقصدی پایدار می‌شود که بتواند از منابع خود به شکل مناسبی بـهـره‌بــرداری کــنــد. مـقـاصـد گردشگری پایدار، حفاظت میراث تاریخی و محیط‌زیستی خود را جدی می‌گیرند و ارزش‌های سنتی جامعه خود را حفظ می‌کنند.»

 

ظرفیت‌های ارزشمند منچستر شرق در گردشگری صنعتی

پس از آن رئیس واحد پژوهش و تاریخ شفاهی مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت‌نفت پشت تریــبـون رفـــت تا از نقش صنعت در تـوســعـه گردشگری سخن بگوید. فرشید خدادادیان به اینکه یونسکو در تعریفی که از منظر شهری ارائه می‌دهد درباره فرصت‌سازی آثار و بقایای کارخانه‌ها و مؤسسات صنعتی در حوزه گردشگری تاکید دارد، گفت: «حفاظت از آثار صنعتی در دنیا سابقه‌ای طولانی دارد و کمیته‌ای به نام کمیته حفاظت از میراث صنعتی در جهان تشکیل‌شده است. در ایران نیز وزارت نیرو و نفت پیش‌قدم در امر گردشگری صنعتی شدند و چهار موزه در شهرهای تهران، آبادان و سبزوار ایجاد شد.»او اصفهان را از ظرفیت گردشگری صنعتی برخوردار دانست و با اشاره به اینکه تاریخ ریسندگی در ایران با اصفهان پیوند خورده، تاکید کرد: «پالایشگاه، ذوب‌آهن، فولاد، پلی‌اکریل و صنایع دیگر، قابلیت ایجاد موزه‌های صنعتی را در خود دارند. هرچند در کشور ما صنایع را برای محیط‌زیست و توسعه پایدار مضر می‌دانند، اما بسیاری از صنایع ما گواهی‌نامه‌هایی که کشورهای هم‌جوار به‌سختی آن را اخذ می‌کنند، دارا هستند و چون این اطلاعات به مردم داده نمی‌شود باعث شده که اگر این صنایع ۱۰ درصد سهم در آلودگی هوا دارند، مردم آن را ۵۰ درصد بدانند.»خدادادیان ادامه داد: «بخش‌های دولتی و خصوصی باید به این باور برسند که گردشگری صنعتی از منظر فرهنگی مهم و از منظر اقتصادی پول‌ساز است، بنابراین تسهیل اجرای پروژه‌های میراث صنعتی و توریسم صنعتی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تبیین ارزش‌های میراث صنعتی با بهره‌مندی از مشاوران مجرب، پژوهش و ثبت میراث‌های صنعتی و تهیه سناریوهای علمی با بهره‌مندی از تجربیات جهانی، حراست قانونی، آموزش ارزش‌های وجودی و ایجاد سایت ارائه خدمات به شهروندان از مواردی است که برای برنامه‌ریزی علمی پروژه توریسم صنعتی لازم است.»

 

اصفهان، میزبان همیشگی هیئت‌های خارجی

در ادامه رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان سخن به دست گرفت و محور فعالیت‌های این نهاد در بخش اقتصادی و گردشگری را شرح داد که شامل معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان و ارائه گزارش‌های توجیهی و محورهای مذاکراتی برای مدیران استان جهت دیدار با هیئت‌های خارجی، انجام اقدامات لازم برای معرفی جاذبه‌های گردشگری اصفهان از طریق سفارت‌خانه‌ها و سرکنسولگری ایران در خارج و پیگیری لازم در راستای تسهیل ورود گردشگر خارجی به اصفهان، مشارکت فعال در کارگروه‌های گردشگری استان و جلسات مرتبط با گردشگری، اطلاع‌رسانی و انجام هماهنگی لازم برای مشارکت فعال شرکت‌های اصفهانی در نمایشگاه‌های تخصصی و بازرگانی خارج از کشور و در مقابل شرکت طرف‌های خارجی در رویدادهای اقتصادی استان، انجام اقدامات لازم برای تبادل هیئت‌های اقتصادی با طرف‌های خارجی، تعامل مستمر با سازمان‌ها و دستگاه‌های اقتصادی دولتی و شرکت‌های خصوصی استان و حمایت از جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود.علیرضا سالاریان با تاکید بر اینکه اصفهان به دلیل جایگاهش در عرصه‌های مختلف همواره میزبان هیئت‌های خارجی است، اقدامات نمایندگی وزارت امورخارجه در این استان را در راستای توسعه پایدار در چند بخش اقتصادی، گردشگری، دیپلماسی عمومی و امور کنسولی دانست و تصریح کرد: «در بخش اقتصادی تعامل با بخش‌های اقتصادی و فعالان گردشگری، پیشنهاد تشکیل شورای امور بین‌الملل استان در اوایل سال 97 به منظور هماهنگی تعاملات خارجی، مشارکت در شورای راهبردی گردشگری و صنایع‌دستی و برگزاری نمایشگاه گردشگری در خردادماه امسال در اصفهان ازجمله اقدامات این نهاد است.»به گفته او، آمار بخش کنسولی شامل صدور سه هزار و صد و شش روادید در سال 97 و هزار و 357 روادید در نیمه نخست سال 98 است. همچنین تأیید ترجمه رسمی مدارک اعم از تجاری، علمی، تحصیلی، دانشجویی و مدارک سجلی مردم اصفهان که شامل 28 هزار و 698 سند در سال 96، 35 هزار و 108 سند در سال 97 و 16 هزار و 896 سند در نیمه نخست امسال است، از دیگر اقدامات این نهاد در استان بوده است.سالاریان درحوزه دیپلماسی عمومی نیز تعامل گسترده با نهادهای استانی را که شامل 210 ملاقات با مسئولان استانی و هیئت‌های خارجی در سال 97 و بیش از 186 ملاقات در نیمه نخست امسال بوده، از اقدامات نمایندگی وزارت امور خارجه در استان دانست و گفت: «پیگیری دیپلماسی شهری و خواهرخوانده‌های اصفهان و پیشنهاد شهرهای جدید، تنظیم ملاقات با هیئت‌های خارجی همچون سفر استاندار به سن‌پترزبورگ، نرماندی فرانسه و عراق و همچنین سفر شهردار به پاریس، لهستان، آلمان، چین و سن‌پترزبورگ از دیگر اقدامات این نهاد است.»

 

 گردشگری را جایگزین درآمدهای بومی نکنید

پس از ارائه آمار و ارقام‌ها و گزارش فعالیت نهادهای مختلف، نوبت به مازیار آل‌داوود، بنیان‌گذار بوم‌گردی در کویر رسید تا درباره جوامع محلی و توسعه پایدار گردشگری سخن بگوید. او که سابقه‌ای 20 ساله در زمینه راه‌اندازی اقامتگاه در کویر و رویارویی مستقیم با گردشگران داخلی و خارجی دارد، حاضران را متوجه این موضوع کرد که تـوســعـه گــردشگـــری به‌معنای حذف زندگی بومی از روستاها و جایگزین شدن گردشگری با آن نیست. او هشدار داد که اگر گردشگری بخواهد جای دامداری و کشاورزی و سبک زندگی روستایی در ایران را بگیرد، حتی اگر جیب روستائیان را پر کند ارزشی ندارد، چراکه اصالت و هویت روستا را نشانه رفته و آن‌وقت دیگر روستا جذابیتی برای گردشگرها نخواهد داشت.او درخصوص اینکه عده‌ای گردشگری را تنها راه برون‌رفت از بـحران‌های اقتصادی می‌دانــنــد، به کـــشـورهایی همچون یونان با گردشگری پررونق اما اقتصاد شکست‌خورده اشاره و بیان کرد: «گردشگری شاید یکی از راه‌های رونق اقتصادی باشد، اما تنها راه آن نیست. نباید اجازه داد برای افزایش آمارها، هویت روستاها تحت تاثیر راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم‌گردی قرار گیرد. چه معنی دارد کسی بیاید مجموعه‌ای بزرگ با سیصد اتاق در کویرِ بی‌آب و امکانات بسازد و با تهدید بافت کویر، در مفهوم اقامتگاه بوم‌گردی خلل ایجاد کند. اقامتگاه بوم‌گردی یعنی یک خانه روستایی و هرچه که از دل بافت و اصالت روستا آمده باشد.» اجرای پنل فعالان اقتصادی بخش گردشگری باحضور امینی، دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، مریم هداییان، دبیر صنف راهنمایان گردشگری اصفهان، گوهریان به نمایندگی از صنف گز و شیرینی، رضوی، فعال حوزه صنایع‌دستی و مسعودی، فعال حوزه آژانس‌داران پایان‌بخش این همایش بود.

افزودن ديدگاه